Заборона російських соціальних мереж – дуже позитивне рішення, хоч і запізніле. Чому треба було зробити це ще 3 роки тому, ми писали ось тут.
Як вплинути заборона соцмереж на ринок цифрового маркетингу в Україні? Нагадаємо, що ВКонтакте досі є найбільш популярною соцмережею серед українців, а Однокласники ділять разом з Facebook другу позицію (TNS дає друге місце Facebook, а Factum Group – Однокласникам). Але варто зазначити, що темпи росту Facebook протягом останніх 6 років складали стабільні 25-30% на рік, причому в другій половині 2016 і на початку 2017 темпи росту Facebook навіть пришвидшились. І все це на фоні стагнації в Одноклассників та ВКонтакте, які хоч і продовжували рости, але ріст був незначним.
Попри те, що ВКонтакте є найпопулярнішою соцмережею, цей сервіс не є лідером за маркетинговими бюджетами з боку українського бізнесу, поступаючись Facebook. Та все ж на ВКонтакте та Одноклассники разом з Мейл.ру отримують чималі бюджети – як на рекламу, так і на SMM-послуги (фактично супровід брендів у соцмережах).
Очевидно, що така стаття витрат, як SMM в Однокласниках чи ВКонтакте, помре в ближчі тижні. Для українських компаній працювати з російськими соцмережами відтепер буде токсично. Хоча деякі українські компанії закрили свої представництва ще 3 роки тому.
Користувачі Однокласників та ВКонтакте щодня генерували велику кількість переглядів відео, а це означає, що відео-інвентаря для українських рекламодавців стане менше. Отже, зростуть ціни на відео-рекламу. Від цього виграє YouTube та українські сайти.
Також зрозуміло, що фактичне припинення рекламних кампаній на майданчиках Мейл.Ру, ВКонтакте та Однокасників призведе до тимчасової інфляції реклами на інших майданчиках. І ціни там почнуть зростати.
Цікаво буде також дивитись за перерозподілом ринку контекстної реклами. На Яндекс за різними даними припадало близько 20% цього ринку. Тепер він, напевно, майже в повному обсязі перейде до Google.
Ймовірно, що російські сайти, якими користуються українці, і які не потрапили в заборонений список, змінять підхід до розміщення контекстної реклами і для українців будуть показувати рекламні блоки Adwords замість Яндекса.
Такі різкі зміни можуть суттєво вплинути на український e-commerce, який в генерації лідів орієнтувався як на Гугл, так і Яндекс. Ймовірно, частина фахівців з пошукової оптимізації може втратити роботу. Адже тепер буде потреба в оптимізації виключно під Google. Роботи стане менше. Конкуренція зросте.
Ще один цікавий сегмент – це веб-аналітика. Не секрет, що на багатьох сайтах стояла як Яндекс Метрика, так і Гугл Аналітика. Але було й чимало сайтів, які робили 100% ставку лише на Яндекс, і багато внутрішніх процесів і інтеграція з CRM були заточені під Яндекс.
Взагалі Google у цій історії отримає багато перемог. Починаючи від фактичної монополізації пошуку, контекстної/пошукової реклами, суттєвого збільшення частки на ринку відео-контенту і завершуючи навіть такими неочевидними речима як екслюзивність послуги реклами з великим охопленням аудиторії.
Ще одним переможцем стане Facebook. Кількість нових реєстрацій в ближчі кілька місяців тут зросте дуже сильно.
Сайти з нелегальним відео та музичним контентом після закриття для українців ВКонтакте – теж будуть у виграші. Адже українці почнуть шукати собі замінники ВКонтакте, який був лідером з поширення піратської музики та відео. Хоча тут відкриваються непогані шанси й для легальних сервісів типу Spotify.