19 американських компаній за домовленостями, досягнутими із генеральною прокуратурою, мають припинити практику публікування фейкових позитивних відгуків про самих себе в інтернеті та заплатити $350 тис штрафу.
Розслідування тривало рік і стосувалося як компаній, які продукують фейкові відгуки, так і їхніх клієнтів, а також окремих компаній, які самостійно продукують такі відгуки про себе. Серед таких компаній – автобусний перевізник, клініка з відбілювання зубів, мережа клінік із лазерного видалення волосся, клуб із розвагами для дорослих, юридична фірма та інші. Піарники залишали фейкові позитивні відгуки на таких сайтах як Google, Yelp, Citysearch та Yahoo.
«Ми виявили, що це навіть гірше за стару добру неправдиву рекламу, – коментує Генеральний прокурор Нью-Йорка Eric T. Schneiderman. – коли ви дивитесь на білборд ви розумієте, що це проплачена реклама. Але на Yelp чи Citysearch ви думаєте, що читаєте справжні відгуки від справжніх споживачів. Це робить подібну практику ще більш шахрайською».
Слідчі з прокуратури звернулися до репутаційних фірм від імені крамниці йогуртів з Брукліна – мовляв, крамниця стала жертвою неправдивих негативних відгуків у мережі і чи не можуть фірми з управління репутацією забезпечити позитивні відгуки щоб заглушити критиканів. Надто часто відповідь була позитивною. У ході розслідування виявили шахрайську мережу, в якій люди з Бангладешу, Філіппін та Східної Європи вихваляли місця, яких вони ніколи не бачили, із країн, у яких ніколи не бували. Ціна одного такого відгуку становить приблизно долар.
У деяких випадках давали хабара справжнім клієнтам за написання фейкових позитивних відгуків – у вигляді подарункового сертифікату на $50. Піарники також писали фейкові відгуки про самих себе – там, де їх критикували і звинувачували у написанні фейкових відгуків, вони писали фейкові відгуки про те, що фейковими відгуками не займаються.
У 2011 році дослідження Гарвардської бізнес-школи показало, що ресторани, яким вдалося збільшити свій рейтинг на одну зірку в Yelp, збільшують свою виручку на 5-9%.
Компанія US Coachways, автобусний перевізник, наприклад, самостійно забезпечувала позитивні коментарі про себе. Директор компанії був засмучений через негативні відгуки про компанію в інтернеті. «Нас мочать в онлайні, – написав він своїм співробітникам 20 листопада 2011 року, – ми втрачаємо гроші через це». В результаті він вирішив не вирішити проблеми, через які люди залишали негативні відгуки, а зайнятися фейковими позитивними відгуками. Він найняв фрілансерів-копірайтерів, залучив співробітників до написання позитивних відгуків, і навіть сам написав кілька. Компанія погодилася виплатити $75 тис штрафу і припинити надалі таку практику.
Yelp теж намагається боротися із фейковими відгуками, які підривають довіру до справжніх відгукив і до платформи в цілому. Так, нещодавно Yelp подав до суду на юридичну фірму з Каліфорнії за те, що її представники писали позитивні відгуки про самих себе.
Генеральний прокурор Нью-Йорка запевнив, що такі розслідування триватимуть і з боку правоохоронців і з боку рекомендаційних сервісів – щоб окремі бізнеси перестали брехати своїм клієнтам.