Продовжуємо нашу серію інтерв‘ю про підсумки року з людьми, які на думку наших експертів найбільше вплинули на розвиток УАНЕТу в 2010 році. Цього разу думками про рік, що минає, ділиться Сергій Петренко, директор Яндекс Україна
Сергію, ми вважаємо, що 2010 рік так і не став проривним для українського інтернет-ринку. За рік ми не побачили багато нових проектів, ми не побачили великої активності інвесторів, ринок інтернет-реклами на одного користувача в 8-10 разів менший, за російський. В чому причина?
Я б не висловлювався так категорично. Безумовно, революцій цього року не було, втім, як їх не було і в попередні роки. Разом з тим, мені здається, що саме цього року кількісні зміни перейшли в якісні – аудиторія користувачів інтернету в Україні, яка плавно зростала всі попередні роки, досягла третини населення, й інтернет остаточно перестав бути чимось екзотичним.
Нових проектів було досить; інша справа, що вони не вистрілили так, як раніше вистрілювали ті ж соціальні мережі. При цьому помітно знизився бар’єр між західними проектами та українським користувачем – зростання популярності того ж Facebook або Foursquare цьому доказ.
Як би ви охарактеризували рік, що минув, для себе. Він був успішним? Виправдав сподівання?
Рік був хорошим. Хоча, звичайно, хотілося зробити значно більше, ніж вдалося.
Що вдалось, і що не вдалось реалізувати?
Ми зробили велику кількість корисних речей для користувачів Яндекса: нова версія українського пошуку, яка враховує регіон користувача, нові Карти з маршрутизацією по всій Україні, панорами Києва та Криму. Яндекс.Новини почали розуміти українську мову. Ми провели першу в історії Яндекса широкомасштабну рекламну кампанію в Україні. Було ще багато менш помітних змін і запусків, наприклад, розклади електричок в Яндекс.Розкладах, Афіша для нових 8 міст, пошук організацій для всіх міст-мільонників та ін.
Ми провели багато семінарів у різних містах, конференцію про цифрові технології у маркетингу в Одесі. Я зміг поспілкуватися з великою кількістю людей. Не вдалось – зробити все те саме в більшій кількості :)
Назвіть 3-5 найважливіші, на вашу думку, події (чи тренди) в українському інтернеті в 2010 році
Уанет “кристалізується” — з великої кількості проектів “про все”, зроблених на колінах, “без претензій”, виростають великі та добре організовані (у тому числі з гарним дизайном, рівнем програмування, виразною бізнес-моделлю) або вузькоспеціалізовані, але теж якісні проекти. А ті, хто не вміє добре організовуватися, поступово не витримують конкуренції. Це не миттєвий процес, він триває роками, та коли минає кілька років, його ясно видно.
Інтернет в Україні стає публічним і добре помітним.
Ще один тренд – зростаюча кількість конференцій про інтернет; але його б я не назвав позитивним. Провести конференцію та зібрати на неї кілька сотень людей стало порівняно доступно, тому ми останні два роки бачимо велику кількість заходів з однією і тією ж програмою та одним і тим же складом доповідачів. Хочеться сподіватися, що далі буде цікавіше.
Що вас найбільше розчарувало в українському інтернеті в 2010 році?
Стан сп’яніння від першого успіху. Втім, це не розчарування, а скоріше подив. Мені здається, саме в останні два роки багато авторів проектів зрозуміли, що одного разу в них все вийшло, і вирішили, що тепер виходити буде завжди. Хтось кинувся у відверто дивні проекти, хтось зайнявся навчанням, проведенням семінарів, ділиться досвідом.
Що цікавого принесе нам 2011 рік?
Важко сказати — все перераховане вже відоме. Передбачити, що в цих нішах щось стрімко злетить і вибухне, не те що важко, а просто не дуже цікаво. Буде багато мобільного та соціального — це точно.
У Яндекса, звичайно, є цікаві плани, але розкривати їх поки передчасно.
Наше опитування експертів ринку показало, що в УАНЕТі дуже мало публічних людей. Як ви думаєте, в чому причина?
Думаю, що цікавих людей в Уанеті більше ніж достатньо, а те, що багато з них не дуже відомі широкій публіці — це швидше питання проникнення та величини Уанету. З часом все буде.
Що б ви порадили людям, які хочуть стати відомими в УАНЕТі?
Припинити хотіти бути відомими та зайнятися цікавою справою. Популярність сама по собі не викликає поваги та не приносить задоволення.