Watcher.com.ua взяв інтерв’ю в Антона Волнухіна з Яндексу, який є керівником сервісу Пошук по блогах. Ми поговорили про перспективи блогосфери, боротьбу з продажними лінками, мікроблоги, спам, та багато іншого.
– У всьому світі ріст блогосфери поступово сповільнюється, люди починають більш активно користуватися соціальними мережами. Чи прослідковується така тенденція в Україні та Росії?
– На мою думку, це не зовсім коректне твердження. Можливо, ріст блогосфери сповільнюється в плані появи нових людей, але кількість активних блогерів не зменшується, а зростає. Ще більше зростає кількість їхніх читачів. Отже, блогосфера як медійна сфера продовжує існувати.
Інша справа, що існує тип користувачів, яким від блогосфери була більше потрібна соціальна частина (особливо це помітно у ЖЖ – друзі, дискусії, тощо). Такі користувачі зараз дійсно одразу приходять в соціальні мережі та не намагаються спілкуватися у блогосфері, яка, взагалі-то, для цього і не призначена. Велику частину їх, наприклад, «з’їв» Вконтакте. Якось минулого року, коли Вконтакте був недоступний, відвідуваність одного з блог-сервісів виросла у кілька разів, а потім, коли соціалка повернулася в онлайн, знову впала.
Іншими словами, блогосфера стає більш професійною, в той час як спілкування активно переходить у соціальні мережі.
А от, скажімо, в США цей процес не був настільки яскраво вираженим, оскільки там із самого початку блогохостинги з активною соціальною складовою не відігравали настільки важливу роль, як у наших країнах.
– Чи може найближчим часом з’явитися який-небудь замінник блогів? Сервіс, або технологія, які змінять підхід до громадянської журналістики?
– Підхід змінюється часто. Спочатку були лише блоги, потім з’явились соціальні мережі, потім мікроблоги. Проте блоги стали невід’ємною частиною життя. Тому сказати, що зміни, які ми зараз спостерігаємо, здатні вбити блогосферу, не можна. Блогосфера не помре, вона скоріше перетвориться на сукупність своєрідних міні-ЗМІ. Професійний рівень блогів зростатиме, і незабаром їх буде важко відрізнити від ЗМІ, що вже відбувається зараз на Заході.
– Представники Яндексу якось озвучували цифру співвідношення читачів і дописувачів у ЖЖ як 1 до 10. Що-небудь змінилось за останні роки?
– Деякий час кількість активних блогерів падала, навіть в абсолютних числах. Але зараз ця цифра знову росте, хоча й кількість неактивних користувачів все одно більша. Кількість тих, хто просто читає, також зростає, тому популярність блогів зростає разом з нею.
Подібні співвідношення, на мою думку, є універсальними й описують не стільки сервіси, як людей. В середньому на одного блогера, який пише, припадає 10 людей, які коментують, і 100, які просто читають.
– Чи є якісь відмінності між українською та російською блогосферою?
– Відмінності, звісно, є, хоча я поки що не готовий назвати цифри. Якщо описати це словами, то українська блогосфера почала трохи пізніше розвиватись, і тому її розвиток пішов іншим шляхом. На момент приходу соціальних мереж блогосфера в Україні не встигла розвинутись до тих масштабів, що в Росії. Тому, можливо, в Уанеті немає такої кількості медійних блогерів, як у Рунеті, а соціальні мережі проявили себе трошки більше.
Ми лише зараз отримали можливість вимірювати соціальні мережі. Раніше вони були закритими для доступу ззовні й лише буквально кілька місяців тому почали «відкриватися» – не лише в Росії, а й в усьому світі. Здається, всі вони зрозуміли, що це бути закритим проектом – неправильна ідея.
Чому у Фейсбуку було більше користувачів, ніж у Твітері, а всі говорили лише про Твітер? Тому що Твітер був більш медійним, на запис у Твітері можна було дати посилання, доступне для зовнішніх читачів. Ось чому соціальні мережі намагаються стати більш публічними і привернути до себе увагу.
– Тобто від Яндексу можна очікувати окремого звіту по соціальних мережах, а не лише по блогосфері?
– Не хочу обіцяти, але сподіваюсь, що зможемо що-небудь розповісти про це.
– Чи змінилась трійка лідерів серед блогохостингів?
– Ні. Вся динаміка пішла в соціальні мережі, тому й співвідношення між блогохостингами перестало змінюватись так швидко, як раніше.
– Чи побачимо ми до кінця року новий звіт про українську блогосферу? Чи змінилась динаміка користувачів українського Твітера?
– Так, маєте побачити оновлені цифри.
В цілому частка українських користувачів Твітера в Рунеті трохи зменшується – за рахунок того, що Твітер почав досить активно рости в Росії. До кінця року опублікуємо детальнішу статистику.
– Останнім часом чимало чути про появу так званого спам-контенту, продажних лінків, тощо. Чи боретесь ви з таким явищем, якщо так, то якими способами?
– Так, звісно, ми з цим боремось. Яндексу як пошуковій системі не подобаються будь-які способи обманути користувача. В блогах можна займатися спамом так само, як і на будь-якому іншому сайті, тому якогось спеціального відношення у нас до спам-блогів немає – ми боремося з цим видом спаму, як і з будь-яким іншим. Для цього, зокрема, в компанії існує спеціальний відділ.
Методи боротьби різні: якщо це зовсім сміття, то можемо видалити його з індексу блогів. Якщо те, що не є авторитетним, намагається видати себе таким, то зменшуємо вагу посилань, тощо. Загалом ми стараємося за запитом користувача знаходити цікавий для нього контент. Очевидно, що згенерований контент нікому не цікавий, і лінки з нього – фальшиві.
– Як ви думаєте, тенденція поширення спаму в блогах більш характерна для кириличних блогів, чи й для світу теж?
– Насправді спаму більше там, де з ним, умовно кажучи, трохи гірше борються. Зараз спам у блогах є трохи помітнішим, ніж у веб-пошуку або пошті, тому що останні знаходяться на пізніших етапах розвитку, ніж блогосфера. В кінцевому підсумку в блогах має бути приблизно така сама кількість спаму, як і в інших сегментах інтернету.
– Який з факторів визначення авторитетності блогу є найважливішим? Кількість посилань, коментарів або читачів?
– На даному етапі кількість посилань, напевно, є найважливішим фактором. З іншого боку, це, може, і не на краще, бо всі одразу зрозуміли, як це можна накрутити на свою користь. На мою думку, авторитетність – це такий параметр, який має відображати яку-небудь якісну характеристику блогу. Взагалі, через деякий час рейтинги мають досить сильно змінитись – ми будемо міняти ці фактори. Але деталі визначення авторитетності можуть бути цікавими хіба тим, хто їх хоче накрутити.
– Існує думка, що Google програє Яндексу в пошуку по кириличних блогах. Як ви думаєте, йому просто нецікавий цей сегмент, чи просто дається взнаки різниця в технологіях?
– Не думаю, що йому цей сегмент нецікавий, Google докладає багато зусиль у цій галузі, я навіть готовий трошки стати на його захист. Він досить непогано шукає по блогах. Варто пам’ятати, що Google – глобальна компанія, і їй досить важко знаходити щось локальне.
Ми, наприклад, фактично вручну працювали з багатьма блог-сервісами, завдяки нам вони зробили власні RSS-канали, які зараз і Google також індексує. Ми намагаємось реагувати на все найважливіше, що відбувається на нашій території. Google важче «побачити» ці подробиці, він занадто глобальний. Напевно, наш пошук по блогах в цілому кращий, тому що ми приділяємо більше уваги саме місцевим деталям.
– Рішення про запуск якихось нових сервісів для блогів або для блогерів приймає ваша команда, чи бувають і пропозиції від користувачів? Яка з таких пропозицій вам запам’яталась найбільше?
– Все, що ми робимо, ми стараємося робити насамперед для користувачів. Наприклад, у нас в Яндексі є спеціальна служба, яка читає згадки про компанію в блогах і намагається відповісти на ті, на які можна дати відповідь. За можливості ми стараємось реагувати на все, що про нас говорять, і враховувати думку користувачів. Хоча звісно, що кінцеві рішення залишаються за нами.
Цікаво, що найбільше запам’ятовуються пропозиції щодо сервісів, які ти вже майже доробив, але про які ще поки не можеш говорити. Наприклад, за тиждень до запуску сервісу «Пульс блогосфери» один з авторитетних блогерів надіслав нам листа, в якому детально описав усі функції подібного сервісу. Звісно, ми йому відповіли, що обов’язково зробимо, і, напевно, він був дуже здивований, що ми так швидко запустили такий сервіс.
– У вас у каталозі є 8 категорій – гумор, творчість, розваги, дім, технології, ділові, суспільство, для дорослих. Хто займається внесенням блога в рубрику? Що стається, якщо блог не підходить в жодну з них?
– Каталог – це просто спосіб, можливо зараз не надто актуальний, знаходити блоги за конкретними категоріями. Внесенням блогів до каталогу займаються редактори основного Яндекс.Каталогу. Тобто наш каталог блогів є одним з розділів «великого» Каталогу, і правила внесення сайтів до них єдині.
Якщо когось не прийняли до каталогу, це може означати, що у блогу немає чіткої тематики. Каталог – не єдиний спосіб знайти хороший блог, ми вважаємо, що пошук в цьому сенсі важливіший. Тому нічого страшного, якщо хтось не потрапив до нашого каталогу в розділ для блогів.
– Чому блоги від Mail.ru і Я.ру знаходяться у вас в розділі мікросервіси? Ви не вважаєте їх повноцінними?
– Насправді вони у нас знаходяться і в мікросервісах, і в основних блогах. Справа в тому, що на цих двох сервісах є просто блогові записи, а є статуси, настрої – тобто маленькі записи, які нічим не відрізняються від того ж Твітера. Тому різні типи записів розглядаються як різні сервіси. На нашу думку, це чесний спосіб представити різний контент з одного і того ж блог-сервісу.
– Чи часто до вас звертаються з проханнями видалити збережені копії записів блогів, які кешує ваш сервіс? Як довго ви зберігаєте такі копії?
– Ні, звертаються не досить часто. Кеш у нас зберігається до того часу, поки автор не приховав свої записи, наприклад, заборонивши індексацію, або ж не звернувся напряму до нас з проханням видалити конкретний запис. Це технологічна особливість формату RSS, який не дозволяє нам автоматично дізнаватись, що запис вже видалений.
Скоро у нас має з’явитися спеціальний інтерфейс, де автор зможе власноруч приховати свої записи з нашого пошуку по блогах.
– Чи звертались до вас компанії з такими проханнями?
– Звертались, але ми видаляємо контент з кешу лише за проханням його власника.
– Чи є у вас якісь плани щодо запуску нових сервісів до кінця року?
– Вони, звісно, є, але ми стараємось не розповідати про них заздалегідь. Не те щоб ми щось приховували, просто інколи важко вкластися в точні строки запуску. Доводиться що-небудь доробляти, допрацьовувати, і тому ми не кажемо точних дат, щоб не розчаровувати користувачів.
– Дякуємо за розмову!
P.S. Як стало відомо кілька днів тому, щорічний звіт Яндекса “Дослідження української блогосфери” Антон озвучить на Blogtober Fest 2010 23 жовтня у Києві.
Pingback: 3 плюс 2 плюс 1… Випуск #73 | Українська блогосфера()