Цікава стаття від Редакторського порталу про те, як локальний паблік ВКонтакті перетворився на популярний міський портал. Буде цікавою всім, хто займається як SMM, так і журналістикою, особливо в регіонах.
Проект «Типовий Франківськ» розпочався 13 березня 2012 року, коли випускник Львівської комерційної академії Микола Гавриляк завів ВКонтакте блог «Типовий Франківськ Миколи Гавриляка». Як тепер каже Гавриляк, збирався вести у своє задоволення. Але персональним блогом «Типовий Франківськ» пробув кілька днів, якщо не кілька годин. Потім він перетворився на спільноту, ще далі – на популярну спільноту. Зараз проект має 40 тис користувачів ВКонтакте, 1200 у Фейсбуку , 20 осіб адміністративної команди і трансформується в інформаційно-розважальний міський портал.
Микола Гавриляк, ініціатор та інвестор проекту, розповідає «Редакторському порталу» про створення «Типового Франківська».
У жодного з наших міських ЗМІ немає хорошого форуму, де б обговорювалися міські новини Івано-Франківська, та й в соціальних мережах не було спільноти, де б можна було поговорити саме про місто. Оскільки такого комунікативного майдачника не було – то я його створив як свій персональний блог ВКонтакте на платформі паблік.
Етап 1. Березень – квітень, 2012
Перший місяць я займався проектом майже цілодобово. Давав багато постів, особисто спілкувався з кожним відвідувачем – моїм завданням було утримати кожного. Основними постами, які я поширював, були картинки – фото Франківська, кумедні фото жаби, демотиватори про життя в місті, місцеве самоуправління, наших чиновників тощо. Цей контент добре шерився, кількість передплатників постійно зростала.
Перший період був особисто для мене найважчим – я працював фактично сам, займаючись тільки «Типовим Франківськом». Постійно контактував з різними фотографами і просив їх давати мені знімки. Майже усі зрозуміли ідею і не відмовили – вони були не проти, щоб «Типовий Франківськ» публікував їхні роботи безкоштовно, лише вказуючи авторство. Зараз, коли ресурс має велику аудиторію, їм уже вигідно співпрацювати з нами, а у нас є можливість відсіювати неякісний фотоконтент.
Команда. Перший місяць я працював сам. На другий місяць підключився мій знайомий.
Фейсбук. У ВК зареєстровано понад 120 тис франківців, власне, тому він і став базовим майданчиком проекту. Але через два – три тижні після старту я зробив групу у Фейсбуку, хоча там і менше франківців, приблизно 20 тис, але це якісно інша аудиторія – старша. Ці люди коментують серйозні теми та генерують ідеї. Там ми напряму спілкуємося з ньюзмейкерами – чиновниками міських органів влади, організаторами подій, журналістами.
Ми по-різному працюємо у ВК і ФБ. Як відомо, у ФБ і ВК різний функціонал. У ФБ будь-який член групи може запостити повідомлення в групі, тимчасом як у ВК централізоване управління. Від «Типового Франківська» у ФБ-групі постив і пощу тільки я.
Графік постів. На другий тиждень існування проекту я склав графік, згідно з яким пост у ВК має з’являтися кожні 15 – 20 хвилин від 8.00 – до 1.00. За рахунок цього ми змогли залучити до дискусій велику кількість людей.
Таким чином ми мали на першому етапі приріст аудиторії 300 – 500 передплатників на день. Сукупно за цей етап ми набрали аудиторію 10 тис.
У ФБ щільність постів суттєво менша, але й аудиторія росте повільніше.
Етап 2. Травень – вересень, 2012
На третій місяць до групи адміністраторів додалося ще 2 людей, нас уже було 4. У цей період ми замислилися над якістю контенту. Щоб якісно змінити пости ми запросили до адмінгрупи людину, яка нас найбільше критикувала. Цією людиною став програміст, який нині працює над розробкою нашого сайту.
Ми перестали гнатися за кількістю постів – графік оновлень став не що 15 хв, а щопівгодини – година. Також змінився характер постів: ми стали викладати не лише картинки і фото міста, а й міські новини – що сталося, де які події, куди піти. Відповідно змінився і характер аудиторії: жартівливі картинки більше цікавили підлітків, а подієві пости активно коментували студенти та аудиторія 25+. З приходом на сторінку старшої аудиторії змінився характер коментарів і загальний тон дискусій.
Кількісно приріст аудиторії сповільнився і становив уже 150 осіб на день.
Етап 3. Від вересня, 2012
На 6-й місяць існування проекту в нас уже була аудиторія 18 тис споживачів. У цей період до нас прийшов рекламодавець, а кількість адміністраторів групи поступово зросла до 20 осіб, які працюють на волонтерських умовах. Крім кількох людей, яких я особисто запросив до роботи, решта самі виявляли ініціативу співпрацювати. Фактично всі люди знаходилися ВКонтакте.
Приріст аудиторії став уже не таким великим – близько 100 людей на день.
Змінився графік: зранку проміжок оновлення – 1 год, від 13-ї години – щопівгодини. Причому певна рубрика публікується в певний час – саме це і є те, що подобається нашим відвідувачам. Схема така: є запланований пост до певної рубрики, але якщо в адмінів, які відповідають за інші рубрики, є додаткові оперативні пости, то їх ми викладаємо з проміжком у 15 хв.
Логіка така: мало постів – це погано, але і перенасичення – теж погано. Людина заходить на сторінку ВК, щоб подивитися всі оновлення, а якщо вона через наші повідомлення, не бачитиме оновлень друзів, то може і відписатися. Режим обов’язкових оновлень розписано до 23:59. Але в нас є адміни, які чатяться до 3 – 4 години, відповідно, вони щось постять і вночі.
Якщо ми даємо актуальну новину, то знову отримуємо сплеск відвідувань. Наприклад, 1 січня ми першими запостили інформацію (+відео) про аварію на центральній вулиці Франківська, у якій постраждали люди. Отримали понад тисячу репостів і 500 нових передплатників.
Для того, щоб отримувати унікальний контент, ми звертаємося до наших споживачів. До речі, згадане новорічне відео ми отримали від одного з юзерів. Наша глобальна ідея полягає в тому, щоб зробити кожного мешканця міста нашим репортером. Ми не платимо за контент, але ми даємо людині шанс долучитися і розповісти про свої ідеї чи про те, що трапилося у місті, десяткам тисяч людей.
У нас є проблеми з якістю новин, які пишуть наші користувачі. Зараз у нашій адмінгрупі вже є професійний журналіст, який редагує стрічку новин. Тим не менш ми розуміємо, що нам пишуть аматори, критикувати їх немає сенсу, бо це може їх образити. А втратити дописувача для нас гірше, ніж те, що він припуститься помилки. Ми заохочуємо пости емоційного плану – їх прочитає і прокоментує значно більше людей. Будь-яка емоційна новина балансується в коментах. Стерильні новини не збуджують дискусії і не приводять людей, тому ми любимо провокативні теми. Наші модератори стежать лише за тим, щоб не доходило до образ.
Аудиторія. ФБ не видає інформації за віком аудиторії, а щодо ВК, то у нас 60% аудиторії – повнолітні. 40% – підлітки, причому 80% підліткової аудиторії – особи 16 – 17 років.
За нашими підрахунками користувачів 45+ у нас орієнтовно 5%. Інші вікові групи ми поки не досліджували.
Реклама. Заробітки почалися з 6-го місяця існування проекту, щойно нам вдалося зібрати достатню аудиторію і після того, як змінився характер постів. Приміром, ми стали рекомендувати вечірки та концерти, і до нас почали звертатися організатори подій.
Публічна сторінка ВК дозволяє розміщувати рекламу. Продається верхній банер (ми називаємо його «шапка»), він генерує 70% рекламних доходів ресурсу. Також даємо кілька рекламних постів протягом дня, плюс робимо посилання у рубриці «Ми рекомендуємо». Це є три джерела рекламних надходжень.
На ФБ ми прийняли рішення не заробляти: там старша аудиторія, яка дуже критично ставиться до реклами.
До вересня рекламодавці до нас зверталися лише кілька разів, і ми їм продавали рекламу дешево. Від вересня у нас почалася навала рекламних пропозицій, що спонукало нас навіть не переглянути, а виробити рекламну політику. Ми підвищили ціни, але зменшили кількість рекламних повідомлень, таким чином збільшивши їх ефективність. Тобто:
– підняли ціни на рекламу в 10 разів;
– відсіяли рекламодавців, які рекламували те, що нецікаве нашій аудиторії, бо не хочемо, щоб наша аудиторія сприймала рекламу як спам.
Зараз наша спільнота ВК нараховує 40 тис. осіб. Це не є суперцифра, бо є пабліки по 1,5 – 2 млн користувачів, але в нас аудиторія таргетована на Івано-Франківськ, що, звісно, є цінним для місцевих рекламодавців.
В ідеалі ми стараємося добирати рекламу, яка позитивно сприймається нашими читачами. От зараз ми ведемо рекламну кампанію одного з нічних клубів, який нас використовує як основний канал комунікації. Плюс до реклами у нас в групі, клуб роздав невелику кількість флаєрів, а в результаті отримав достатньо відвідувачів і цілком задоволений обраним рекламним міксом.
Етап 4. Сайт
Ідея сайту виникла у листопаді 2012-го року. Поштовхом стали міркування про незалежність ресурсу та його розвиток. По-перше, власники соцмереж обмежують заробітки на своїх платформах. Приміром, раніше у ВК були популярні групи, серед них були і такі, що об’єднували по мільйону користувачів. Але в якийсь момент керівництво ВК вирішило розвивати платформу паблік – і всі групи повмирали. Не виключено, що це може статися і з пабліками. По-друге, можуть остаточно перекрити зовнішні посилання. Той же ВК уже багато посилань перекриває, кажучи, що вони є шкідливими. Таким чином ми прийшли до висновку, що треба мати свою платформу, яка працюватиме за нашими правилами, а чим довше відтягувати перехід на таку платформу – тим складнішим буде сам перехід.
Вартість виготовлення нашого сайту становить близько 30 тис грн. Половину цієї суми ресурс заробив на рекламі. Решту коштів у проект вклав я. Повернення інвестиції очікую за 3-4 місяці.
Сьогодні сайт є для нас пріоритетним майданчиком, над розвитком якого ми працюємо. Зараз він готовий приблизно на 60% – бета-версія вже доступна онлайн. Зараз на сайті вже зареєструвалося 500 людей. Реєстрація на сайті є обов’язковою, вона проста, але ми розуміємо, що це все одно додатковий бар’єр. Зараз допрацьовуємо реєстрацію через соцмережі. Закладаємо можливість спілкування через чат і форум.
У майбутньому я роблю ставку не тільки на рекламу, але й на фонд. Мені не хочеться робити ресурс надто залежним від рекламодавця, тому ми проробляємо концепцію благодійної підтримки. За попереднім задумом, це має бути благодійний рахунок, на який наші передплатники переказуватимуть 2 – 5 грн на місяць. Тоді на ці кошти ми зможемо утримувати робочу групу й організовувати офлайнові акції. Ми активні у громадському житті – зокрема, ми були організаторами мітингу на підтримку Павличенків, збирали допомогу для онкохворих дітей – нам вдалося акумулювати 15 тис грн.
Згідно з нашим опитуванням, 40% користувачів «Типового Франківська» висловили готовність платити мінімальні пожертви за користування ресурсом.
Наша перевага в тому, що ми були першими. Буквально через кілька місяців після нас один з наших адмінів, що пішов з проекту, вирішив створити аналогічну спільноту, але в нього нічого не вийшло – люди за ним не перейшли. Друга наша перевага: регулярність оновлень, згідно з графіком.
Для мене «Типовий Франківськ» – це передовсім соціальний проект, а не комерційний. Але він має утримувати себе сам. Головне, що вдалося створити комунікаційний майданчик для людей, які б в житті не змогли спілкуватися через різницю у віці чи соціальному статусі.
Наше максимальне завдання: привести усіх людей міста на наш ресурс. 100%, звісно, неможливо, але якщо це буде 40 – 50% реальних городян, тоді ресурс буде цілком придатним для проведення локальних онлайн-опитувань і ми зможемо примусити владу рахуватися з користувачами нашого ресурсу. Також останнім часом я обмірковую перспективу іти у міську владу, щоб не тільки домагатися змін, а й втілювати їх.
Отже:
- Перед тим, як запустити інформаційно-роважальний ресурс, апробуйте свою ідею в соціальній мережі – це мінімізує ризики.
- Складіть графік оновлень вашої сторінки, шукайте однодумців-волонтерів.
- Перші 10 тисяч передплатників збирайте на вірусний контент, після цього розширюйте тематику постів, починайте працювати на якість аудиторії.
- Будьте готові до того, що перші півроку ресурс буде заробляти тільки передплатників, але не гроші.
- Гарантуйте якість рекламного майданчика – тоді рекламодавець вас цінуватиме.
- Залучайте кожного передплатника до співучасті у проекті. Витрачайте час на особисту комунікацію з кожним. Чим більше людей бере участь в проекті – тим потужніший ваш ресурс.
- Створюйте сайт тільки після того, як у вас є аудиторія, інформаційні запити якої ви вже знаєте.
Леся Ганжа, Редакторский портал