Вчора Facebook провів презентацію свого нового сервісу. Тема презентації трималась в секреті до моменту її початку. Експерти очікували операційну систему, телефон і ще багато чого нового.
Але в результаті новинкою виявився новий соціальний пошук Facebook. Тому презентація залишила подвійний післясмак. З одного боку – не виправдали очікування широких мас щодо появи нових революційних продуктів. З іншого – соціальний пошук в майбутньому може змінити те, як ми користуємось соціальними мережами та пошуком. І стати таки революційним продуктом.
Соціальний пошук
Отже, Facebook запустив Graph Search – пошук, побудований на зв‘язках між об‘єктами всередині Facebook. Об‘єкти – це люди, місця, бренди, фото, відео, коментарі і т.д.
На відміну від стандартного веб-пошуку (наприклад, як у Google чи Яндекса), Graph Search дає результати, які напряму залежать від ваших зв‘язків з об‘єктами всередині соцмережі. Наприклад, на запитання «places I visited with friends in 2012» у Graph Search ви отримаєте перелік місць, які ви відвідували в 2012 році з вашими друзями (якщо про це була відповідна інформація у соцмережі).
Це означає, що у Graph Search ви можете шукати лише інформацію, представлену у вигляді об‘єктів.
Система наразі працює в бета-режимі і лише з 4-ма група об‘єктів:
Люди: наприклад, «друзі, що живуть в моєму місті», «інженери-програмісти, що живуть в Сан-Франциско, які захоплюються лижним спортом», «користувачі, яким подобається те ж, що й мені», «користувачі, які захоплюються тенісом і живуть поблизу».
Фотографії: «фотографії моєї сім’ї», «фотографії моїх друзів, зроблені в Нью-Йорку», «фотографії Ейфелевої вежі».
Місця: «ресторани в Сан-Франциско», «міста, які відвідали члени моєї сім’ї», «індійські ресторани, які подобаються моїм друзям з Індії».
Інтереси: «музика, яка подобається моїм друзям», «мови, якими володіють мої друзі», «стратегічні ігри, в які грають друзі моїх друзів», «фільми, які подобаються режисерам» і т.д.
З часом будуть з‘являтись інші об‘єкти та більш складні системи зв‘язків між ними.
Ось так виглядає сторінка пошуку:
Або ось так на запит «Фото моїх друзів до 1999 року»:
Що це значить для брендів
Алгоритм побудований таким чином, що чим більше ваші друзі лайкнули якийсь бренд, тим вище він буде перебувати в пошуковій видачі, оскільки лайк в цій ситуації – це фактично, як «голосування» за бренд.
Це може відновити «гонку за лайками», яка в останні місяці почала йти на спад, оскільки кількість лайків сторінки вже давно не є основним мірилом ефективності роботи в соцмережі.
Правда, ще треба аби люди повірили у соціальний пошук, і почали ним активно користуватись. Якщо компанії відчують віддачу в соціальному пошуку – почнуть інвестувати гроші в цей напрямок. Можливо ми навіть побачимо формування нового бізнесу пошукової оптимізації (SEO), заточеної виключно під потреби Graph Search.
Впливати не результати пошуку буде й репутація бренду/місця серед друзів людини, яка здійснює пошук. Оскільки ранжування місць (ресторани, кінотеатри і т.д.) відбувається, за низкою параметрів – зокрема, рейтинг користувачів за 5-ти зірковою шкалою, лайки, чекіни друзів, відстань.
Тут Facebook конкурує з сервісами типу Foursquare чи Yelp (рекомендаційний сервіс).
Цукерберг під час презентації повідомив також, що Facebook поглиблює співпрацю з Майрософтом, і якщо користувач, не знайде відповідь в соціальному пошуку – йому запропонують продовжити пошук в Bing (хоча така опція є й зараз в пошуку Facebook).
Коли, де і як?
Сервіс, як вже писалось вище, поки що в бета-режимі, але ви можете спробувати скористатись ним. Для цього треба подати заявку на www.facebook.com/graphsearch.
Єдина мова, яка зараз підтримується – англійська.
Ну і останнє. Інвестори не повірили в новинку Facebook. Акція за підсумками вчорашнього дня впали майже на 3%: