Пропонуємо вашій увазі статтю Артема Малиша, PR-менеджера порталу Prom.ua, в якій він розповів про те, як зараз розвивається ринок великих торгових майданчиків в інтернеті. Сподіваємось, вам буде цікаво
Торгові площадки в інтернеті продовжують активно змагатися за увагу користувача інтернету. Він в центрі подій: отримує огляди товарів, читає відгуки, користується знижками, купує – він головний володар і оцінювач, він платить за право бути щасливим. Але щастя українського покупця в мережі дещо відрізняється від покупця в США, Європі чи Азії.
Основна відмінність в стандартах сервісу, які надають споживачам великі гравці ринку на заході. Наш ринок знаходиться в активній стадії росту – в 2011 році українці витратили за оцінками експертів біля 20 млрд. грн. на покупки в інтернеті, що на 30% більше, ніж в 2010 році. Ми вже звикли до того, що в інтернеті купувати дешевше, і можна знайти те, що тобі потрібно за відносно короткий проміжок часу. Але не всі магазини гарантують якісний сервіс, який декларують.
За даними дослідження TNS, на які посилаються спеціалісти Яндекс – українці в першу чергу хочуть купувати у надійному інтернет-магазині, в якого позитивні відгуки. Спосіб покупки та ціна має другорядне значення. Таким чином, епоха «гонитви за дешевизною» проходить. Покупці хочуть вірити, хочуть підвищення стандартів якості і це логічно, тепер настала ера «пошуку довіри» клієнтів до продавця в інтернеті. Але більшість учасників ринку в Україні продовжують ловити його на вудочку знижок, розпродажів, швидкості доставки, та відчуття довіри не виникає.
Великі міжнародні торгові площадки вже пройшли цей крок. Сервіс, який базується на довірі покупців надають online shopping mall або торгові центри в інтернеті.
Для початку варто визначити, що таке торговий центр в інтернеті, а потім подивитися на сервіси, які викликають довіру покупця. Такі платформи пропонують різноманітний асортимент товарів від великої кількості виробників, постачальників та продавців. В торговому центрі можна знайти все – від товарів для дому, саду та офісу до промислового обладнання, інструментів і станків. Торгові центри надають можливість компаніям створити власний сайт чи сторінку і розмістити свої товари в загальному каталозі для продажу. В світі такий формат називається online shopping mall.
Найбільші торгові центри в світовому інтернеті засновані в період з 1995 по 2000 рік, для них характерні набагато більші обороти в порівнянні з інтернет-магазинами. В 2011 році оборот американських сайтів Amazon.сom та Еbay.com склав 8,7% ринку електронної комерції в світі, а це $59,73 млрд.
Оборот японського Rakuten.com склав $12,9 млрд, китайського Alibaba.com – $1,02 млрд і Taobao.com – $22 млрд в 2011 році. В Південній Америці варто виділити сайт Mercadolibre.com з оборотом в $4,82 млрд.
Основа бізнес моделі великих гравців ринку електронної комерції побудована за принципом торгового центру оффлайн. Продавець «орендує» місце для розміщення товарів та послуг, а торговий майданчик прикладає зусилля для залучення максимальної кількості покупців.
Можна виділити три моделі монетизації торгових центрів. Торгові центри що орієнтовані на В2С сегмент отримують відсоток від обороту проданих товарів та послуг. Amazon.com в залежності від обороту отримує від 1,9% до 5,5%.
Інша модель – коли компанії проводять оплату за користування пакетами послуг. Так працює Alibaba.com. Тут можна безкоштовно зареєструвати компанію та отримати обмежений набір послуг у вигляді візитної картки компанії, 10-20 товарних позицій та можливість отримувати повідомлення від клієнтів, а можна скористатися й платним розміщенням, вартість якого складає $2999 на рік.
В таблиці 1 показана вартість користування платними послугами торгових центрів, яка залежить від набору сервісів і періоду оплати. Платна реєстрація дозволяє збільшити формат опису товарної позиції, додати відео-перезентацію товару, включити опцію інтернет-магазин, збільшити кількість каналів комунікації з клієнтами через sms-повідомлення. Також можна підвищити оперативність обслуговування покупців через налаштування повідомлень про отримання замовлень в інтернет-магазині на мобільний телефон, отримати доступ до команди клієнт-менеджерів та спеціалістів з оптимізації сайтів і контекстної реклами.
Третій варіант монетизації – це змішаний формат, який включає одноразову оплату і відсоток від обороту. Так працює Rakuten.com: компанія платить одноразово внесок $75, отримує доступ до розширеного набору послуг на сайті, а також сплачує відсоток від обороту – в середньому 3,91%.
Перша та третя моделі монетизації торгових центрів використовуються в більш розвинених ринках електронної комерції – США та Японії. Друга модель дозволяє нівелювати ризик зменшення платоспроможності компаній, і популярна на ринках, які активно розвиваються: Китай, Росія, Бразилія, Індія, Україна та ін.
В світ торгові центри в інтернеті розвивають унікальні сервіси для продавців, які дають можливість користувачам брати участь в розвитку продукту. В додатку «Garden Ebay» відвідувач сайту може встановити собі для тестування новий сервіс, дати рекомендації щодо його покращення, запропонувати свої ідеї. Унікальним прикладом створення спільноти для продавців є сервіс «Головна вулиця міста» на Ebay.com. В цю спільноту входять адвокати, юристи, логісти та спеціалісти з інших сфер обслуговування бізнесу, які допомагають консультаціями в містах, де вони знаходяться.
Практично на усіх порталах працюють університети для продавців, які допомагають навчитися основам розвитку власного бізнесу в мережі. Ці сервіси формують лояльне відношення компаній до торгових центрів.
Міжнародні торгові майданчики формують довіру завдяки створенню максимально комфортних умов для клієнтів і розвитку багатьох сервісів, які в першу чергу компенсують психологічні бар’єри покупок в мережі. Страх купити товар в ненадійній компанії компенсується перевірками документів на всіх вищезгаданих торгових майданчиках, а також створенням рейтингів оцінки репутації продавця.
Аргентинський сайт Mercadolibre.com виділив цікавий критерій репутації продавців на своїй торговій площадці, який називається «термометр». Оцінка компанії здійснюється за критеріями: відсотку позитивних оцінок за період від загальної кількості проданих товарів чи послуг, відсотку кількості проданих позицій товарів від загального асортименту магазину, кількості розпочатих переговорів з клієнтами про покупку. Чим вище «температура», тим надійніша компанія.
Ebay в рамках захисту покупців ввів страхове покриття в розмірі $20 тис для клієнтів, які купують промислове обладнання та $50 тис при купівлі автомобіля.
Серед сервісів варто відзначити програми лояльності. Наприклад, Rakuten.com нараховує на віртуальний рахунок покупця 1% від суми його замовлень, які потім можна використати як знижку на товари та послуги. На Amazon.com для VIP клієнтів діє безкоштовна доставка товарів по території США. Ще один сервіс на Amazon.com – це інтеграція з соціальними мережами, яка допомагає в пошуку товарів через друзів та покупках через профіль користувача соціальної мережі.
В Україні торгові центри представлені 2-ма найбільшими проектами – Prom.ua та All.biz. Якщо перший сконцентрований на локальний ринок і надає можливість локальним компаніям розвивати свій бізнес в інтернеті та торгувати онлайн, то другий орієнтований, в першу чергу, на надання можливості компаніям торгувати закордоном. Prom.ua дає можливість замовити товар онлайн, знайти координати постачальника товару/послуги. Більшість покупок проходить оффлайн з допомогою телефонних дзвінків та переговорів, але частка онлайн-замовлень постійно зростає. Наявність відгуків покупців про компанії, рейтинг товарів та компаній, повідомлення компаній сприяють розвитку довіри користувачів до онлайн-покупок.
Що нас чекає попереду?
Бум розвитку соціальних медіа, який спостерігається в останні роки, буде частково диктувати розвиток ринку електронної комерції через інтеграцію торгових центрів з соціальними мережами. В цьому напрямку вже працюють деякі світові гравці Mercadolibre.com і Ebay.com, якому належить 19,5% акцій Mercadolibre Inc. Вони провели інтеграцію з додатком інтернет-магазину на Facebook, що дозволяє клієнтам розміщувати товари одночасно на сайті і в соціальній мережі.
Інтеграція торгових платформ з аукціонами та дошками оголошень в майбутньому дозволить розміщувати оголошення та лоти з кабінету компанії в торговому центрі, що буде створювати додатковий трафік та обсяг продажів. Цей тренд повинен змінити сприйняття сайтів для розміщення оголошень, аукціонів та торгових центрів як конкурентів та створити партнерські відносини, які будуть сприяти росту продаж товарів та послуг для компаній.
Важливим фактором впливу на ринок торгівлі в мережі стане розвиток нових технологій мобільних телефонів. Ebay вже випустив додаток для Android і iPhone.
В майбутньому нас чекає активний ріст ринків електронної комерції, що розвиваються в Північній Америці, Азії та Східній Європі, а також суміжних бізнесів, які будуть обслуговувати цю сферу. Купувати в мережі стане легше через розвиток сервісів для покупців, інтеграцію з іншими платформами і перетворення процесу покупки в стиль життя – «fun for sales». В країнах, де ринки знаходяться в активній стадії росту, розвиток буде проходити за рахунок копіювання сервісів лідерів та стрімкого розвитку технологій, але основною завадою може стати розвиток логістики, особливо в Росії, де доставка займає поки від 1-2 днів в великих містах і до тижнів в віддалені райони країни.