За останні роки Twitter набув широкої популярності у всьому світі, і, очевидно, завдяки тому, що із сервісу обміну 140-символьними повідомленнями він перетворився в справжній інструмент для розповсюдження та споживання новин в режимі реального часу. Поки щоденна газета готує до друку новину, або журналіст на сайті пише і форматує текст, користувач цієї соціальної мережі вже знає основні подробиці події, що відбувається прямо зараз, завдяки твітам друга, репортера чи просто випадкового очевидця. Але таким же чином Twitter стає у нагоді й засобам масової інформації, і тут головне – правильно його використовувати, про що і піде мова далі.
Перш за все, Twitter – це джерело первісної інформації. Його контент генерується людьми, і генерується дуже швидко, бо написання ста сорока символів займає пару хвилин, і це набагато легше, аніж виділяти цілий запис у блозі. Але оптимізація використання Twitter як джерела інформації потребує певного підходу. Далеко не всі можуть публікувати цікаві та корисні факти та думки, тому важливо обирати саме тих людей, які відповідають вашим інтересам та потребам. Звісно, не можна вважати, що все, що пишуть люди у Twitter є достовірним, але принаймні вони створюють інформаційні приводи, які можна надалі розвивати.
Для сортування та категоризації користувачів зручно користуватися вбудованим механізмом списків (lists). До останніх можна відносити навіть тих, на кого не підписаний, і відтак слідкувати за певною темою не перевантажуючи основну стрічку.
Для висвітлення фактів та думок з приводу окремих подій, людей, компаній та навіть країн в Twitter використовуються хештеги. Вони полегшують пошук і моніторинг інформації у Twitter. Так, наприклад, можна відслідкувати, що люди писали та пишуть про проект MediaNext (#medianext_ua), подію Lviv Social Media Camp (#uasmcamp) та інші події.
Робота із хештегами та списками ускладнює роботу із веб-версією сервіса, тому для зручності користування варто звернути увагу на спеціальні програми-клієнти, такі як TweetDeck, Seesmic та ін. (більш-менш свіжий список клієнтів для різних платформ зібрано тут).
По-друге, Twitter – це засіб розповсюдження інформації. Через власні екаунти люди поширюють власні думки і спостереження, а ЗМІ анонсують та публікують посилання на власні матеріали.
До речі, публікація в Twitter заголовків матеріалів з посиланнями на них можна повністю автоматизувати за допомогою спеціальних сервісів, таких як Twitterfeed та RSS2Twitter. Для цих сервісів необхідно вказати лише адресу RSS-потоку видання, і всі новини автоматично з’являтимуться в Twitter. Важливо не перестаратись з кількістю новин, які будуть потрапляти до вашого twitter-екаунту. Краще, якщо протягом доби таких повідомлень буде не більше 8-10.
Автоматична публікація ваших новин у Twitter можлива не лише через сторонні ресурси. Такий функціонал можна передбачити й в самому сайті – коли заголовок новини після публікації автоматично потрапляє у Twitter.
Але не лише саме ЗМІ, а й його читачі можуть сприяти популяризації матеріалів у Twitter. Для цього в статтях треба розмістити кнопку «Tweet» (“Твітнути”), при натисканні на яку заголовок статті та посилання на неї розміщується в twitter-стрічці читача, який натиснув на кнопку.
Не обов’язково обмежувати свою присутність в Twitter лише одним екаунтом. Якщо видання пропонує одразу декілька розділів і генерує багато новин, то є сенс під кожний розділ виділити окремий обліковий запис. Так буде зручніше і для ЗМІ, оскільки за кожним екаунтом буде слідкувати лише відповідальний за розділ редактор, і для читачів, які рідко цікавляться широким спектром новин.
Таку практику вже реалізувало, наприклад, видання Газета.ру, яке використовує одразу вісімнадцять облікових записів.
По-третє, Twitter – це люди. В них можна спитати поради або попросити висловитися з того чи іншого приводу, що стане в нагоді журналістам, які хочуть більш широко освітити певне питання. А якщо є необхідність провести інтерв’ю, то список питань можна доповнити тими, що запропонують ваші читачі (у Twitter – фоловери). Вони також можуть інколи брати участь в доповненні репортажу, якщо є фахівцями у необхідній для вас темі чи були очевидцями подій, про які ви пишете.
Завдяки великій і щоденно зростаючій кількості долучених до Twitter людей стає набагато простіше зрозуміти настрої суспільства, актуальні теми та проблеми, адже більшість записів знаходяться у відкритому доступі і аналізуються різноманітними сервісами статистики, починаючи з вбудованого Trending Topics.
І, нарешті, Twitter – це ще й засіб для розширення аудиторії та популяризації засобу масової інформації. Будь-яке ЗМІ має бути зацікавлене в якомога більшій кількості каналів поширення власного контенту, до яких відноситься і Twitter. При правильній стратегії соціальна мережа для повідомлень в 140 символів може принести аудиторію читачів абсолютно нового типу, які будуть готові реагувати на матеріали, критикувати та доповнювати їх. Так, публікація посилань на новини в Twitter є ще одним сучасним способом дістатися до своїх читачів та розширити їх аудиторію нарівні з RSS та email-розсиланням, однак не варто перетворювати цей канал в архів посилань на сайт – якщо ви присутні в Twitter, взаємодійте з читачами, опитуйте їх, реагуйте на їх думки (але не будьте нав’язливими).
Наприклад, видання ReadWriteWeb прислуховується до своїх twitter-читачів, коли ті вказують на помилки в текстах, пропонують ідеї для наступних статей чи поради щодо покращення зовнішнього вигляду сайту.
Редакція Huffington Post також створила по екаунту на кожний розділ, але стала наповнювати його не тільки власними матеріалами, але й ретвітами професіоналів в галузі, гарячими фактами та посиланнями на інші цікаві статті, що дбайливо відбираються редакторами.
Саме стратегії з передбаченою взаємодією з читачами виявляються найефективнішими в соціальних мережах, які, власне, і були створені перш за все для спілкування. Так, twitter-екаунт новинарного агентства світового масштабу Reuters вже читають 500 000 людей, а українське онлайн-видання Кореспондент налічує 2 000 фоловерів.
Таким чином, завдяки своїй світовій популярності Twitter все більше стає і каналом поширення інформації для ЗМІ. І судячи з активного зростання цієї соціальної мережі в Україні (наразі нараховується майже сто тисяч користувачів), насправді все більше стає очевидним, що Twitter – це потужний інструмент, яким рано чи пізно будуть користуватися всі сучасні ЗМІ.