Проблеми Facebook з кожним днем стають все глибшими, а майбутнє компанії все туманнішим. Те, про що ще роки 2 тому говорили переважно фахівці з інформаційної безпеки, зараз говорять всі. Компанія мало не щодня робить чергові зізнання про те, в який ще спосіб дані користувачів соцмережі потрапляли до сторонніх осіб. А сам засновник Facebook, Марк Цукерберг, всього за 3 тижні встиг пройти стадії заперечення, гніву, торгу, депресії. І нарешті ввійшов в останню стадію – прийняття.
Вчора під час одногодинної сесії запитань/відповідей з журналістами провідних видань, Марк підтвердив, що компанія винна у витоку даних, і не зробила достатньо для їх захисту. І не задумувалась над тим, як дані користувачів можна використовувати для шкоди для них. «Це була моя помилка» – визнав Марк.
Наразі це найгучніше і найсміливіше зізнання Цукерберга з моменту початку скандалу щодо витоку даних. Але це не кінець, а лише початок. Історія лише набирати обертів, а проблеми в компанії лише посилюються.
Деякі інвестори вже вимагають аби Цукерберг пішов з посади голови правління компанії.
А комітет з енергетики та торгівлі Конгресу США викликав Цукерберга для дачі пояснень щодо витоку даних та впливу на вибори Президента країни. І якщо ще 2 тижні тому Марк говорив, що його участь є необов’язковою в таких зустрічах, то зараз він вже без вагань підтвердив, що візьме участь і дасть свідчення 11 квітня.
Те, що робило Фейсбук унікальною платформою для рекламодавців – а саме велика кількість персоналізованої інформації – почало вбивати компанію. І схоже, що якщо це й не поховає соцмережу, то бізнес її точно зруйнує. Зараз в бізнес-моделі соцмережі почались зміни, які роблять Facebook більше схожим на Google.
Поки що рекламодавці не почали масово втікати з платформи, і поки що не чутно гучних заяв про різке зниження бюджетів, але інвестори вже дали оцінку нинішній непростій ситуації. Компанія здешевшала вже на $60 млрд. Для розуміння масштабів – це вартість одного Газпрома.
Намагаючись хоч якось знизити тиск на компанію як з боку медіа, так і регулюючих органів та самих користувачів, прес-служба соцмережі штампує одну за одною заяви про те, що десь щось прикрили, обмежили, заборонили, відключили.
Днями компанія заборонила використання даних від сторонніх постачальників для рекламного таргетингу, що робило рекламні інструменти соцмережі унікальними.
Вчора Марк Цукерберг заявив, що він нарешті почав усвідомлювати масштаби катастрофи. І якщо раніше компанія заявляла, що 50 млн даних користувачів, які отримала Cambridge Analitica (СА), це сильно завищені дані. То вчора він підтвердив інформацію про те, що витік відбувся щодо 87 млн користувачів. Компанія пообіцяла 9 квітня запустити сервіс, де кожен може перевірити, чи його дані потрапили до рук СА.
Цукерберг також пообіцяв, що до кінця 2018 року кількість працівників, що відповідають за питання безпеки та відповідності контенту, буде збільшена з 15 тис до 20 тис.
Але все це дрібниці на фоні вчорашньої заяви технічного директора Facebook Майка Шрьопфера про те, що персональні дані більшості з 2 млрд користувачів Facebook потрапили до рук різноманітних дата-скімерів. Так-так. Двох мільярдів користувачів. Ви все правильно прочитали.
Майк пояснив, що витік переважно відбувався через інструмент пошуку на сайті соцмережі. І масштаби цього витоку є навіть більшими, ніж ситуація з Cambridge Analitica. Пошукові інструменти давали можливість будь-кому отримувати приватну інформацію користувачів знаючи лише їх імейл або номер телефону.
Соцмережа вже пообіцяла, що прибере можливість пошуку користувача за адресою електронної пошти або номером телефону.
Також соцмережа почала боротьбу з розробниками, які використовували можливості платформи Facebook для побудови різноманітних як корисних, так і шкідливих додатків. Зараз відбуваються значні зміни в системі API соцмережі, які суттєво обмежать перелік даних для розробників.
Тепер розробники точно не зможуть отримати інформацію про політичні або релігійні погляди. А додатки, які збирають інформацію про Facebook-сторінки, тепер повинні будуть проходити аудит з боку соцмережі та отримувати окремий дозвіл. Компанія також перевірятиме, з якою метою розробники збирають інформацію про чекіни, фотографії, повідомлення, відео, приналежність до груп і т.д.
Постраждає й популярний сервіс для можливості логінитись на сторонніх сайтах – Facebook Login. Власники сайтів тепер отримуватимуть значно менше інформації про користувачів.
Проблеми почали перекидатись й на інші проекти, що належать Facebook. Днями Instagram без попередження обмежив доступ до API для сторонніх додатків, що призвело до порушення їх роботи.
Під час вчорашньої зустрічі з журналістами Марк також визнав, що був не правий, коли вважав божевільними звинувачення до Фейсбук, як майданчика для поширення фейкових новин, які впливають на вибори.
Щоб продемонструвати своє бажання щось робити в цьому напрямку, адміністрація Facebook видалила майже 300 сторінок пов’язаних з російською фабрикою тролів – Агентством Інтернет Досліджень. І хоча вже не перший рік відомо, що російська влада використовує ресурси цього Агентства з метою маніпулюванням людьми в багатьох країнах, адміністрація соцмережі лише зараз вирішила вжити хоча б якихось заходів.
Одна зі сторінок, яку видалили, мала близько мільйона підписників та близько півмільйона фоловерів в Instagram. Таргетувала свою рекламу сторінка переважно на територію України, Азербайджану та інших країн, де велика частина населення розуміє російську.
Facebook не встигає закривати репутаційні діри, а часом й сам підливає бензину у вогонь. Вчора представник Facebook Messenger повідомила Bloomberg про те, що компанія сканує приватні повідомлення користувачів Facebook Messenger. Контроль стосується як текстів, так і зображень. І хоча в компанії пояснили, що перевірка відбувається на предмет образливого контенту, та це не сильно заспокоює користувачів.
Загалом ситуація для імперії Facebook зараз складається не найкраще. Очевидно, що проблеми та увагу з боку медіа та контролюючих органів матиме не лише Facebook, а й інші сервіси компанії. Той же Instagram, Facebook Messenger, WhatsApp. Питання чи вдасться Цукербергу та його команді вийти неушкодженими з цієї м’ясорубки – не стоїть на порядку денному. Компанія вже сильно постраждала, а розміри шкоди реально вдасться оцінити ще не скоро. Про що точно можна стверджувати – боротьба за персональні дані пересічних громадян лише починає входити в свою активну стадію. І головними ворогуючими сторонами тут будуть уряди країн та великі ІТ-корпорації.
P.S. Не забувайте підпиcуватись на щотижневі новини та слухати щотижневий подкаст про диджитал-маркетинг: http://plusone.com.ua/digitaliziren
А ще канал з оперативними новинами про диджитал: http://t.me/digitaliziren