Socialbakers – всесвітньо відома аналітична компанія з Чехії, яка досліджує соціальні мережі, SMM та все, що з цим пов’язано. Існує безліч унікальних інструментів для роботи з даними в інтернеті, однак не всі з них є достатньо відомими. Йозеф Шлерка, співзасновник Socialbakers, розповідає про деякі з них та ділиться власними секретами роботи з інформацією. До вашої уваги – 10 порад для ефективнішої праці в мережі.
1. Машина часу
Існує корисний сервіс Archive.org з досить цікавою опцією Wayback Machine, яка дозволить вам здійснити своєрідну подорож в минуле. Цей ресурс щодня робить скріншоти різних сайтів в мережі. І якщо ви хочете глянути, як виглядала головна сторінка якого-небудь сайту (а особливо це цікаво для ЗМІ) 2, 5 чи навіть 7 років тому – просто введіть у спеціальне поле його адресу. Деколи скріншоти є доступними для кожного дня, деколи – раз на місяць, залежно від популярності сайту. Відвідати можна навіть ті сторінки, яких вже давно не існує – вся інформація запам’ятовується в мережі. Більше того – ресурс зберігає оригінальну структуру сайту, тому можна клікати на посилання, розміщені на його головній, та переглядати їх.
2. Пошук документів
Дуже часто в документах можна знайти багато корисної інформації, зокрема про посадових чи публічних осіб. Наприклад, адреси електронних скриньок чи навіть номери їхніх телефонів, якщо пощастить. Інформація може зберігатись в документах Word, таблицях Excel чи навіть презентаціях Power Point – Google знайде все, що існує в мережі. Для цього після ключової фрази пошуку (наприклад, «Яценюк +380») слід додати ext:doc/xls/ppt/pdf/… (в залежності від того, який тип документа вам потрібен) – і пошуковик видасть результати лише за вашим конкретним запитом, якщо вони є.
3. Розширений пошук
Для того, щоб зробити свої пошуки в мережі більш ефективними, в Google існує опція Advanced Search. Вона дозволяє максимально деталізувати свій запит й знайти саме те, що потрібно. Результати пошуку можна фільтрувати за мовою, регіоном, наявністю або відсутністю ключових слів, конкретним сайтом, відвіданими сторінками, часом публікації тощо. Таким чином, відсіяти усе зайве й зробити запит якомога конкретнішим буде значно легше.
4. Хвиля трендів
Google Trends – чудовий сервіс, з допомогою якого ви можете відслідковувати активність тих чи інших пошукових запитів. Наприклад, задавши в пошук «War in Ukraine», можна помітити, що тема України в світі вже давно не на першому місці. Статистика Google також показує «найактивніші» країни та міста, період, кількість запитів та ін. Крім того, можна відсортувати дані за регіоном чи окремими відрізками часу й таким чином отримати якомога детальнішу інформацію з красивим графіком. Для журналістів (зокрема аналітиків) цей ресурс є корисним для моніторингу того, як змінюються зацікавлення людей певними темами чи персонами. Особливо цікаво спостерігати за динамікою змін у передвиборчий період – на основі статистики Google можна зробити висновки про ріст популярності політиків серед електорату.
5. Сповіщення
Припустимо, ви цікавитись виборами у США й періодично пишете про це журналістські матеріали. Однак постійно відслідковувати новини західних ЗМІ забирає багато часу й втомлює. Тут у пригоді стане ще один сервіс – Google Alerts, який сам присилатиме вам сповіщення про нові публікації з ключовими словами. Параметри відбору новин ви задаєте самі: можна вибрати мову, джерела інформації, частоту та кількість звітів тощо. І вказавши, скажімо, «Donald Trump», ви будете щодня отримувати на електронну скриньку з обраних вами джерел найсвіжіші новини, пов’язані з Трампом. Все просто.
6. Люди в соцмережах
Facebook пропонує цікавий сервіс, який називається Audience Insights. Першочергово така опція створювалась для компаній, які хочуть рекламувати свої товари через Facebook, але вона дає чудові можливості також і журналістам – для аналізу поведінки суспільства в соцмережах. Фільтрувати свої запити можна як завгодно – за конкретним населеним пунктом, за віком, статтю, зацікавленнями, соціальним статусом, освітою, сімейним станом, і т.д. Таким чином можна дізнатись, що найбільше цікавить людей певної категорії та краще дослідити центральну аудиторію свого ЗМІ. Крім того, за допомогою Audience Insights можна моніторити поведінку не лише своїх, а й чужих підписників. Йдеться про сторінки медіа, політиків, брендів, партій, кого завгодно. Це дасть краще розуміння того, ким є їхня аудиторія та що від неї можна очікувати. Щоб побачити статистику якої-небудь сторінки, слід просто ввести у полі «Interests» (внизу правої панелі) її назву – й Facebook розповість про її прихильників усе, що знає.
7. Всі лайки в одному місці
Якщо ви займаєтесь SMM чи дослідженнями соціальних медіа, є один сервіс, який стане для вас незамінним – це Netvizz. Він орієнтований на Facebook і агрегує дані з різних його секцій (групи, сторінки, пошук), збирає та сортує їх. Netvizz пропонує користувачам декілька функцій. Link stats, наприклад, досліджує й показує загальну кількість зібраних лайків, поширень та коментарів до конкретного лінку. Тому якщо вас, скажімо, цікавить, наскільки популярним є ваш матеріал у Facebook, Netvizz покаже вам статистику. Функція Page data є більш складною, проте дає повнішу інформацію. За допомогою неї можна сформувати статистику постів сторінки – в одній таблиці сервіс покаже вам всю активність навколо останніх 10, 50, 100 чи більше записів. Це дуже зручно, адже ви отримаєте загальну картину лайків, поширень та коментарів, не докладаючи майже ніяких зусиль. Після проведеного аналізу Netvizz збирає дані в таблицю формату .tab. Втім, зазвичай такі файли не відкриваються на комп’ютері, тому щоб переглянути документ, необхідно перейменувати його на .tsv й завантажити на Google Drive.
8. Відеомоніторинг
Якщо ви активно ведете свій YouTube-аккаунт, спробуйте скористатись сервісом YouTube Data tools. Він пропонує декілька функцій – показує відео, які YouTube радить після перегляду вашого контенту, створює повну статистику вашого каналу тощо. Окремо слід виділити опцію «Video info and comments». З її допомогою можна зібрати в одному місці всі коментарі під відео з інформацією про їхніх авторів, таким чином відслідковуючи тролів та аналізуючи свою комунікацію з аудиторією. Для SMM-ників така функція буде безцінною, адже вона суттєво економить час.
9. Демографія
Дуже часто журналістам, які пишуть аналітичні матеріали, важко знайти достовірну статистику для того, щоб додати своєму тексту повноти. Соціологічні дані з різних країн світу можна отримати на сайтах OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) http://www.oecd.org/ та Eurostat http://ec.europa.eu/eurostat. Ці ресурси надають найсвіжішу інформацію щодо рівня освіти, зарплат, безробітності, політичної активності, задоволеності життям та багатьох інших факторів, які впливають на суспільні процеси.
10. Більше ресурсів!
Для тих, хто постійно працює з аналізом інформації та потребує більше інструментів для цього, є спеціальний сайт digitalmethods.net. Зліва на головній сторінці є вкладка «Tools»; клікнувши на неї, ви отримаєте перелік різноманітних онлайн-сервісів для роботи з інформацією в інтернеті. Тут є ресурси для моніторингу соціальних мереж, для збору й сортування інформації з Вікіпедії, для роботи із Google та багато інших.