У Верховній Раді зареєстровано законопроект 2133а, яким планується суттєво розширити повноваження СБУ в боротьбі проти кіберзлочинності. При цьому СБУ тепер зможе отримувати доступ до всіх можливих (навіть недержавних) баз даних та інформаційних систем, розширено можливості негласного зйому інформації та слідкування. А НКРЗІ може отримати право закривати сайти.
На думку розробників законопроекту, в Україні існує необхідність підвищення ефективності заходів спрямованих на протидію кіберзлочинності, а також терористичним проявам на території України. Наявні на сьогодні норми законодавства не охоплюють сферу контррозвідувального забезпечення у сфері зв’язку та інформатизації, що має важливе значення для національної безпеки, а також не передбачено необхідність здійснення контррозвідувального захисту інформаційного простору держави та об’єктів телекомунікаційної системи.
Законопроектом передбачається, що для виявлення і упередження загроз національній безпеці СБУ зможе безперешкодно отримувати доступ до інформації, яка:
– обробляється в державних електронних інформаційних ресурсах (реєстри, бази та банки даних, інші інформаційні масиви)
– інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних, телекомунікаційних системах операторів і провайдерів телекомунікацій, інших суб’єктів, які обробляють інформацію в електронному вигляді, незалежно від форм власності – тобто фактично до будь-якої інформації в країні.
Також в разі загрози втрати інформації, яка міститься у державних реєстрах, базах даних (у тому числі приватних та комерційних структур), які використовуються у державних органах, установах та організаціях СБУ отримає можливість здійснювати заходи по її збереженню у тому числі і шляхом блокування доступу до відповідних інформаційних ресурсів.
Згідно з законопроектом Нацкомісія з регулювання зв’язку та інформатизації (НКРЗІ) отримає право видавати рішення щодо блокування окремих сайтів в інтернеті. При цьому рішення ці є обов’язковими до виконання всіма провайдерами.
Мова йде про сайти, які розповсюджують інформацію, поширення якої суперечить закону. При цьому досуп до сайтів буде поновлюватись в разі видалення зазначеної інформації, або на підставі судового рішення, яким скасовано рішення щодо обмеження доступу абонентів до ресурсів мережі інтернет.
Цікаво, що законом також планується суттєво розширення повноважень СБУ щодо негласного зйому інформації:
Виключно з метою попередження, своєчасного виявлення і припинення розвідувальних, терористичних та інших посягань на державну безпеку України, отримання інформації в інтересах контррозвідки здійснювати на підставі відповідної контррозвідувальної справи негласне обстеження публічно недоступних місць, житла чи іншого володіння особи, аудіо-, відеоконтроль особи, аудіо-, відеоконтроль місця, спостереження за особою, зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж, електронних інформаційних мереж, накладення арешту на кореспонденцію, здійснення її огляду та виїмки, установлення місцезнаходження радіоелектронного засобу лише за ухвалою слідчого судді, постановленою за клопотанням керівника відповідного оперативного підрозділу або його заступника, без розголошення третій стороні, а заходи, що не потребують дозволу слідчого судді, – без повідомлення прокурора. Ці заходи застосовуються виключно з метою запобігання вчиненню тяжкого або особливо тяжкого злочину, запобігання і припинення терористичних актів та інших посягань спеціальних служб іноземних держав та організацій, якщо іншим способом одержати інформацію неможливо.