Ми з задоволенням спостерігаємо за тим, як розвивається український стартарп Petcube, який фактично вже завершує запуск у виробництво однойменного пристрою, який допоможе власникам домашніх тварин в ігровій формі дистанційно розважати своїх улюбленців, які залишаються вдома, поки їх господарі на роботі. Ярослав Ажнюк, керівник проекту, написав вчора в себе в блозі підсумовуючу статтю про те, чим зараз живе проект і що цікавого вдалось навчитись в результаті його запуску. Пропонуємо вашій увазі цей текст без змін.
З’явилося натхнення написати кілька постів блогового формату, але спершу вирішив актуалізувати інформацію про те, чим я зараз займаюся.
Багато з тих, хто читає цей текст, вже можливо чули про Petcube, проект над яким я працюю останні півроку разом із Сашею Нескіним і Андрієм Кльоном.
Petcube – це пристрій, який дозволяє гратися з вашою домашньою твариною з будь-якої точки світу.
Фізично – це куб зі стороною 10 сантиметрів, всередині якого ширококутна камера, лазерна указка, динаміки, мікрофон і ще трохи електроніки. Petcube підключається до домашньої мережі wifi, а далі ви отримуєте доступ до нього через смартфон. Таким чином, можна не хвилюватися, що тварині самотньо вдома, і у будь-який момент подивитися на свого кота чи собаку, погратися з ними за допомогою лазеру.
Як сформувалася команда
Ідея проекту виникла у Саші, близько року тому. “Робот для собаки” починався як іграшка для фану, але після демо на кількох конференціях і зацікавлення від сотень людей, з’явилася думка зробити з цього бізнес. З дизайном і візуальною складовою допомагав Андрій Клен, з яким ми давно знайомі, а з 2008 працювали разом у SM Digital і Prodigi.
В той час ішли мої останні тижні у Prodigi, а Саша з Андрієм шукали CEO/маркетолога для проекту з роботом. На Hackers&Founders в Одесі наш спільний знайомий Паша Башмаков майже випадково сказав “Так ось же” і показав на мене у відповідь на Сашині слова про пошук СЕО. На місці ніхто з не сприйняв ідею серйозно, але вже через кілька тижнів ми вирішили, що далі робитимемо проект разом.
Коли маєш можливість вільно розпорядитися значною частину свого часу – починаєш ставитися до нього як інвестор до фонду. Зважуєш і диверсифікуєш ризики, інвестуєш в людей і ідеї з потенціалом, вивчаєш поле можливостей. Вже тоді Petcube, який ще називався “The Rocky Project”, виглядав чудовою інвестицією часу – команда приємних людей і хороших професіоналів з взаємно доповнюваними якостями; інноваційна ідея з великим ринком, на перетині трендових “Internet of things”, “Gamification” і “Mobile”; неймовірні професійні виклики у вигляді побудови компанії-виробника споживацької електроніки націленої на глобальний ринок, фандрейзингу у стартапі і маркетингу для Штатів. Оглядаючись назад я розумію, наскільки правильним був цей вибір, яка велика тут доля випадку і як важливо інколи “відкритися для нових можливостей”.
Мої ідеї щодо eCommerce проекту лягли у шухляду. Освітні ідеї знайшли однодумців, і невдовзі ми запустимо блог про можливості онлайн-освіти, а разом з ним – великий пласт ідей щодо того, як зробити самоосвіту через інтернет популярною в Україні.
Про Petcube у ЗМІ
Ми приємно здивовані увагою медіа і завжди раді дати коментарі. Якщо наші історії і думки надихнуть ще хоча б одну команду в Україні – ми вже вважатимемо, що час на ці розповіді витрачений не дарма.
Нижче наводжу список публікацій про Petcube, який буде поповнюватися:
Роботи йдуть – 7 березня 2013, Biggggidea, інтерв’ю — про команду, принцип роботи, чому вибрали американський ринок, плани щодо Кікстартера та інше.
Хозяин в кубе – 3 березня 2013, Секрет Фирмы, інтерв’ю для одного з найбільших російських ділових журналів.
8 перспективных украинских интернет-стартапов – 9 січня 2013, Ain.ua, Petcube назвали серед 8 найбільш перспективних українських стартапів.
Petcube — гаджет для домашних животных – 22 листопада, Habrahabr.ru, Стаття Саші Нескіна на Хабрі отримала великий розголос, потрапила на головну сторінку і зібрала сотню коментарів
Как киевлянин Александр Нескин создал робота для домашних животных Petcube – 16 жовтня 2012, Ain.ua, перше інтерв’ю і письмове викладення бачення проекту .
Статус на сьогодні
Ми класно стартували восени: брендинг, бачення продукту, ітерації софтверного і хардверного прототипів, представлення на IDCEE 2012. Надходили пропозиції від інкубаторів та інвесторів ранньої стадії, але тоді у нас було достатньо знань і ресурсів, щоб продовжувати роботу над проектом самостійно. Ми знали що робити і могли покрити витрати з власної кишені.
Далі нас чекав ряд процесів, які виявилися значно довшими, ніж хотілося. Колись я натрапив на вислів “Hardware is called so because it’s hard”. За останні півроку вдалося відчути це на собі.
Станом на початок осені ми мали прототип з “великих деталей”. Щоб представити проект на Kickstarter хотілося бути готовими до його сейрійного виробництва, тобто мати на руках прототип серійного зразка. Пошуки підрядників та спеціалістів по трьох основних “залізних” напрямках — електронці, механіці і корпусу виявилися тривалим процесом. Шукали в Україні, Росії, Польщі, Чехії, Данії, Штатах, спілкувалися з десятками людей збирали потрібну інформацію по крихтах. Частину роботи вдалося здійснити, з іншою частиною нас чекало велике розчарування з неправильно вибраним підрядником, яке відкинуло проект на кілька місяців назад. Станом на сьогодні — маємо хороше розуміння компонентів та процесів, продовжуємо роботи з АртКБ, заводом КиївПоліграфМаш та ще кількома партнерами і сподіваємося отримати прототип впродовж найближчих місяців.
Перед виходом, нехай навіть інформаційним, на американський ринок, хотілося вирішити питання з інтелектуальною власністю. У результаті, процес розтягнувся на 4 місяці, за які вдалося поспілкуватися з вісьмома штатівськими юристами тільки для того, щоб знайти одного, який спершу справив враження хорошого професіонала, а потім ще й проконсультував стосовно заявки на Provisional patent, не взявши за це грошей. Впевнений — через рік, коли треба буде викласти $8-10k для подачі non-provisional, ми праюцватимемо саме з ним і рекомендуватимемо його колегам. Аналогічно з подачею заявки на Trademark. Майже аналогічно з реєстрацією компанії у США.
На початку весни нарешті вдалося знайти хороших підрядників на роботи із “залізом”. Розпочалися роботи над iOS додатком, вдалося з’ясувати ряд ключових моментів для фінансового планування. Вирішення патентного питання дало поштовх до створення нового сайту і початку інформаційної кампанії у Штатах.
Плани на майбутнє
На цьому тижні ми запустили оновлений сайт та сторінку Petcube на AngelList — сайті для венчурних капіталістів та підприємців. Нарешті починаємо говорити про проект для американської аудиторії — до цього про Petcube знали в першу чергу в Україні та Росії. Нас цікавить реакція власників домашніх тварин, технологічної спільноти та потенційних інвесторів.
Попереду цікаві тижні — відгуки на ідею від найрізноманітніших представників ЦА у Штатах, спілкування із західними медіа, повернення до розмов з інвесторами, інтенсивна робота над продуктом. Але ще цікавіше мені дивитися на півроку і рік вперед — коли алюмінієвий куб з рендерів можна буде тримати в руках, а потім знаходити на полицях магазинів.
Що далі? Можливо, нам буде цікаво зосередитися на ринку власників домашніх тварин і робити фізичні та програмні рішення для них. Можливо, Petcube стане початком для більшої технологічної компанії, яка гратиме на такій трендовій зараз, території “Internet of things”.
Під кінець – п’ять речей, які описують наш підхід до справ (З інтерв’ю для UBR)
1. Люди на першому місці. Компанія – це чудова форма об’єднання людей для досягнення спільної цілі. Люди у команді визначають результат. Хороша команда може витягнути погану ідею, але не навпаки.
2. Хороший продукт – основа маркетингу. Маркетинг починається там, де ідея стає бізнесом. Визначення ринку споживачів, дизайн і брендинг, вибір функціоналу, що буде включений до першої версії, — це все визначає, буде “продукт продавати себе” чи треба буде наймати армію продавців.
3. Дизайн спрямовує думки у правильному руслі. Для нас дизайн є визначальним елементом технології. Як і зовнішній вигляд та манери людини — це не лише перше враження, але також індикатор того, що відбувається всередині.
4. Світ плаский. Ми замовляємо деталі у Штатах і Китаї, платячи копійки за доставку. Спілкуємося з американськими юристами, відпочиваючи у Тайланді і подаємо заявки на патент та торгову марку через інтернет. Ми пишемо мейли незнайомим раніше людям, які займаються подібними проектами і отримуємо сповнені позитиву відповіді вже за кілька годин. З інтернетом світ став пласким. Якщо є людина, з нею можна зв’язатися, якщо хтось щось зробив, ви теж це можете зробити.
5. Робити те, що любиш. Ми почали Petcube саме тому, що хотіли робити, те що нам подобається, кожен у своїй сфері компетенцій. Ми бачимо, що бізнеси, які нам подобаються сповнені саме такої мотивації. Ми не робимо проекти, щоб заробляти гроші. Ми заробляємо гроші, щоб робити ще кращі проекти.