Пройшов тиждень з часу демонстративного демаршу кількох автомобільних сайтів і їх виходу з рейтинга БігМіра. Емоційна складова трохи відійшла в сторону, і можна зробити перші висновки.
1. Демарш організований проектом, який ніяк не може «продатись» і, судячи з усього, діє за принципом «поганого піару не буває». Лідери сегменту пішли у нього на поводу, чим легітимізували його в якості «представника інтересів» даного сегменту.
2. DigiMedia показав повну відсутність вміння роботи з піаром і капітулював за першої атаки.
3. Приказка «два українці – три гетьмани» продовжує бути суперактуальною в УАнеті
Тепер спробуємо розібратися в суті проблеми (без емоцій):
• Чи запропонувало DigiMedia щось кардинально нове? – НІ!!! Будь-який аналітичний інструмент збирає і фіксує дані про поведінку користувача на сайтах, де цей інструмент встановлений. При цьому Google, Яндекс, Facebook та ВКонтакте збирають В РАЗИ більше інформації ніж БігМір. Те ж саме роблять будь-які інші банерні системи чи системи інформерів. ВСІ вище вказані системи продають рекламу… До того ж в Google, Яндекс, FaceBook та ВКонтакте ця інформаці персоніфікована, тобто вони знають Ваші ПІБ, номер телефону, місце знаходження і тд.
• Чи дійсно рейтинг БігМіра настільки непрозорий та накручений? – це виключно оціночні судження! Хто з учасників дискусії може розказати про «повну прозорість» Google Analytics чи МетрикиЯндекса? А так любимий Банковою рейтинг Liventernet? Досить лише подивитись на рейтинг ЗМІ на цьому ресурсі, і все стане зрозумілим…. Повний алгоритм підрахунку не розкривається з однієї простої причини – щойно його розкриють, всі одразу кинуться його «накручувати». Уявляєте, скільки сеошників залишилось би без роботи, якби Google повністю розкрив алгоритм ранжування видачі пошукових запитів!
• Якщо подивитися під іншим кутом, можна сказати, що сайти, які не погоджуються на поведінковий таргетинг, пропонують рекламодавцям купувати «кота у мішку», як вони це роблять в інших каналах. Наприклад, є соцдем Геміуса: потрібна Вам цільова складає 15% від нашої загальної аудиторії? купіть покази 100,000 користувачів. Будемо сподіватись, що 15,000 з них – це ті, хто Вам треба… Але сама суть реклами в інтернеті – це використання всіх тих масивів інформації про користувача, які не доступні в інших каналах! Натомість, нам пропонують продовжувати користуватись «дідівськими» методами, а потім жалітися на усіляких конференціях, що «недолугі рекламодавці» не розуміють всіх переваг інтернету.
• Існує конфлікт інтересів в рамках UOV, про який заявляє велика кількість гравців ринку. Однак, замість того, щоб обговорити варіанти його вирішення, один з яких запропонував DigiMedia, в хід пішли «аргументи» з категорії «сам дурак».
Вочевидь, український ринок інтернет реклами потребує нових інструментів таргетування та підвищення ефективності рекламних кампаній. Дані про поведінку користувача в мережі є одним з ключових аспектів досягнення такої мети, і саме в цьому напрямку рухаються глобальні гравці. Вже кілька років на міжнародних конференціях обговорюється теза про те, що в недалекому майбутньому видавці будуть отримувати основний дохід не з продажу реклами, а з продажу даних про своїх користувачів.
Отже, DigiMedia та UOV зробили крок у правильному напрямку. Тепер учасникам ринку треба домовитись про спільні правила гри, інакше за кілька років в нашому домі будуть грати «чужі дядьки» із заходу та сходу.
Наприклад:
• зробити API, який дозволить використовувати поведінковий таргетинг на базі даних рейтингу БігМіра не лише в Холдері, а й в інших системах
• сертифікувати Холдер і зробити його індустріальним стандартом, передавши управління ним колегіальному органу (індустріальній асоціації), який би складався з представників всіх зацікавлених сторін
• інші варіанти….
Консенсусу завжди можна досягти – головне мати на це бажання!