Ярослав Ажнюк, керівник відділу маркетингу в соціальних медіа в агенції Prodigi, написав цікаву статтю про термінологію, якою послуговуються українські цифрові агенції, а також про закріплення зон відповідальності в них. Тема дискусійна. Сподіваємось, вам буде цікаво і прочитати, і висловити свої думки в коментарях.
Цю статтю я хотів написати вже з рік — про соціальні медіа, про те як організовано SMM-відділ у Prodigi і про те, як зробити, щоб всім було добре. Цікаво буде тим, хто працює з соцмедіа, зокрема людям з діджитал агенцій та маркетологам, які зіштовхуються з інтернетом у своїй роботі.
Абревіатуру SMM так часто вживають не за призначенням, що вона починає втрачати сенс.
SMM — це «Social Media Marketing». Слово «маркетинг» тут настільки ж важливе, як «соціальні медіа», але то окрема історія, у цій статті — про соціальні медіа.
Найпомітнішим проявом маркетингу у соціальних медіа в Україні є брендовані спільноти у Фейсбуку. Через це замість слова «Фейсбук» або «соціальні мережі», люди говорять SMM. На цю червону ганчірку клюють не лише клієнти, рівність між соцмережами і соцмедіа часто ставлять навіть ті, хто теоретично розуміє різницю.
Соціальні медіа — це інтернет сервіси, призначені для масового розповсюдження вмісту, де вміст створюють самі користувачі, і автором може бути кожен, напротивагу традиційним медіа, де авторами є попередньо відібране і обмежене коло людей.
Очевидно, крім соціальних мереж до соціальних медіа відносять як мінімум дві інші великі групи — блоги (зокрема стенделоун, блогохостинги, мікроблоги та ін.) та контент хостинги (фотосервіси на зразок instagram та flickr, відеохостинги на зразок Youtube, хостинги для слайдів, документів, музики — slideshare, scribd, soundcloud та ін.)
До соціальних медіа не варто зараховувати інтернет медіа, які призначені для особистого чи групового спілкування, але не для масової публікації — електронна пошта, сервіси миттєвих повідомлень, онлайн ігри та віртуальні світи.
Тепер про SMM-менеджерів. Зазвичай на українському ринку так називається посада контент-редакторів спільнот у Фейсбку та Вконтакті. Оскільки, час від часу, у агенцій з’являються ще якісь ідеї, щодо соціальних медіа — ці задачі також падають на людей з абревіатурою SMM у назві. Таким чином, SMM-менеджери перетворюються на людей, які роблять «все, що стосується соціальних медіа». Зі збільшенням кількості клієнтів наймаються нові SMM-менеджери, які мають вміти робити все, але значно частіше — їх потрібно «учити всьому». Це складний шлях, оскільки створення контенту, і, наприклад, робота з рекламою та аналітикою, вимагають зовсім різних компетенцій.
Коли в 2009-2010 я працював у власній агенції з п’яти людей і трьох з половиною клієнтів — така схема була ок. Коли, півтора роки тому, ми увійшли до Prodigi і кількість клієнтів зросла в рази, я зрозумів, що так ми не зможемо масштабувати бізнес із збереженням якості.
Ми проаналізували типи робіт у соціальних медіа і розподілили їх між двома менеджерами, які на той час були в SMM-відділі. З того часу, за SMM-менеджерами у Prodigi закріплені обов’язки, а не клієнти. З часом, у нас зникла посада SMM-менеджера, з’явилися інші, які точніше описують те, чим займаються конкретні люди.
Основні типи робіт SMM-відділу і як це зараз працює у Prodigi показано на схемі нижче.
Здавалось би, що може бути очевиднішим — аналогічний поділ за спеціалізацією давно існує у всіх професійних середовищах — візьміть програмування чи дизайн, виготовлення журналу чи телепрограми, креативну чи PR агенцію. З того, що я бачу по західних агенціях — там також застосовуються подібні схеми.
В Україні дивна ситуація з SMM-менеджерами, майстрами-на-всі-руки, склалася історично, частково через недбалість, частково через плутанину з термінами. Мені би дуже хотілося, щоб вона змінилася — виграють агенції, у яких прискоряться процеси; виграють клієнти – які отримуватимуть більш якісні послуги і розумітимуть хто за що відповідальний; виграють «SMM-менеджери», які нарешті зможуть отримати зрозумілу зону обов’язків і розвиватися в ній професійно.
Давайте називати речі своїми іменами – виграють всі.