За останні декілька років Facebook став другим за відвідуваністю сайтом у світі, і має всі перспективи вже цього року стати сайтом №1.Станом на березень 2011 року тут зареєстровано 1,25 млн. українців, яких до кінця року вже може бути до 4 млн. Щорічне зростання української аудиторії цієї соціальної мережі складає 300-400%, і це один з найвищих показників у світі.
Разом із кількістю користувачів зростає і час, який вони проводять в цій соціальній мережі. Facebook для великої кількості користувачів є не просто місцем спілкування, а дверима в інтернет, де друзі виконують функцію соціального фільтру, і завдяки їм можна дізнатись про цікаві новини чи важливі події. Саме цей фільтр починає відігравати дедалі більшу роль у виборі інформації для споживання. Для ЗМІ важливо бути там, де є їх потенційна аудиторія.
Переваги такої присутності очевидні: взаємодія з соціально активними читачами підвищує репутацію ЗМІ, збільшує її аудиторію, дозволяє прислухатися до побажань та порад читачів та приймати рішення щодо подальшого розвитку видання. Більше того, останнім часом все більше зростає роль так званого соціального трафіку, тобто переходів, які ЗМІ отримують із соціальних мереж. Для деяких видань, які правильно інтегрувалися в ці соціальні мережі, такий трафік вже перевищує пошуковий (тобто переходи з пошуковиків).
Присутність в Facebook починається зі створення Сторінки (Page), яка стає місцем представництва ЗМІ. Важливо розуміти, що організаціям не варто створювати приватний екаунт, оскільки на відміну від сторінки він має обмеження на кількість прихильників (не більше 5 000), а також передбачений лише для людей, і відтак може бути видалений адміністрацією соціальної мережі.
При створенні сторінки враховуйте, що зображення логотипу організації варто робити квадратним. При створенні сторінки, її адреса буде виглядати не дуже зручно. Наприклад, ось так: http://www.facebook.com/#!/pages/УкраїнськаПравда/114351485246187. Але як тільки ви наберете 25 фанів (людей, які натиснули Like/Подобається), її URL можна буде змінити на більш читабельний варіант, наприклад – facebook.com/pravda. Це можна зробити тут.
Немає однозначної відповіді відносно того, з якою періодичністю повинні з‘являтись записи на вашій сторінці у ФБ. Буде оптимально, якщо ця кількість не перевищуватиме 8-10 повідомлень на день. Якщо ви генеруєте значно більше новин щодня – на сторінці у ФБ розміщуйте лише найважливіші. Для автоматизації публікації записів з сайта можна скористатися спеціальним Facebook-додатком під назвою RSS Graffiti, який самостійно оновлюватиме сторінку на Facebook свіжими новинами (детальна інструкція українською є тут).
Також Facebook дозволяє створювати окремі розділи в межах вашої сторінки. Наприклад, це може бути розділ з опитуванням, flash-анімацією, інтерактивні карти, інфографіка або навіть повноцінний мінісайт.
Завдяки сторінці користувачі Facebook зможуть отримувати новини у вигляді фото, статей та відео на власну стіну оновлень, а далі ділитися ними та коментувати. Таким чином контент буде набагато ефективніше розповсюджуватися, а ЗМІ – збільшувати кількість читачів, і завдяки їх facebook-профілям про них можна буде дізнатися набагато більше, ніж, скажімо, із статистики відвідувань сайту. Так, 16% відвідувачів видання Українська Правда заходять на сайт саме з Facebook.
Однак сторінка не обмежується можливістю публікувати анонси та посилання на матеріали. Розробники передбачили функціонал для аналізу читацької аудиторії, інструменти для розміщення медійного й інтерактивного контенту та індивідуалізації сторінки, а також можливість рекламувати сторінку серед певної категорії користувачів (причому сплачувати можна як за переходи, так і за покази).
Варто також відзначити, що засіб масової інформації може бути представлений не однією сторінкою. Так, одне з найпопулярніших західних видань The Guardian відкрило декілька сторінок, кожна з яких призначена окремому розділу. У такий спосіб видання створює навколо цих розділів спільноти людей, об’єднаних за інтересами.
Газета New York Times пішла навіть далі і створила декілька сторінок для своїх авторів, щоб читачі могли відслідковувати не тільки новини певних розділів, але й матеріали улюблених журналістів.
Facebook пропонує додатковий існтрументарій і для сайтів ЗМІ. Наприклад, можна встановити на сайті Facebook Connect (імплементація описана тут) – соціальний плагін, який дозволяє реєструватись на сайті під власним Facebook-екаунтом в один клік, уникаючи при цьому стандартну процедуру реєстрації, що вимагає введення великої кількості інформації, логіна, пароля.
Важливо, що сайт через Facebook Connect може отримувати всю необхідну інформацію про користувача – вік, стать, місце проживання, імя, інтереси, e-mail. Очевидно, що в процесі приєднання до сайту через Facebook Connect, система запитує користувача чи готовий він повідомляти таку інформацію сайтові. Одним з найперших видань, яке почало використовувати авторизацію через Facebook, стало Huffington Post, про що ми писали раніше.
Така інформація важлива для подальшого таргетування реклами за віком, статтю, місцем проживання та ін. Facebook наразі, не надає можливість таргетування реклами по містах в Україні, лише по всій країні. Але така можливість незабаром з‘явиться.
В подальшому зареєстрований через Facebook Connect користувач може створювати контент, коментувати матеріали чи робити інші дії, що передбачені для користувачів сайту.
Facebook також пропонує набір віджетів, які полегшують взаємодію зареєстрованих у цій соцмережі користувачів з вашим сайтом. Наприклад, «Like Box» (Блок Вподобань) дає можливість побачити, хто з ваших друзів вже «лайкнув» Facebook-сторінку цього сайту, і їх фото будуть відображені в цьому блоці і спонукатимуть також натиснути кнопку «Подобається». Такий Facebook-блок є і на Watcher.
Разом із створенням Сторінки на Facebook необхідно дати читачу можливість швидко і легко поділитися матеріалом, який він знайшов на вашому сайті. Задля цього на останньому інтегрується спеціальна кнопка «Like» («Подобається»), яка дозволить користувачу швидко та легко розмістити посилання на статтю на власній facebook-стіні та зробити її видимою для своїх друзів. Також ця кнопка слугує одним з варіантів визначення цікавості матеріалу для читачів, що в деяких випадках дещо змінює підхід ЗМІ до написання статей, адже тепер їх популярність залежить й від емоційного стану, який виникатиме у читачів і спонукатиме їх «лайкнути» новину.
Деякі західні ЗМІ також створюють або використовують вбудовані в Facebook додатки для взаємодії з читачами. Наприклад, New York Times має додаток-вікторину News Quiz, який пропонує користувачам відповісти на питання, пов’язані з нещодавно опублікованими новинами. Рейтинг найкращих знавців потім публікується на сайті видання. Одного разу ABC News скористалася результатами facebook-додатку ElectionPulse, щоб спрогнозувати результати виборів.
Завдяки поширенню і популяризації соціальних мереж користувачі перестали бути просто споживачами інформації, вони стали важливим учасником системи дистрибуції цієї інформації. Тому ЗМІ повинні приділяти багато уваги правильній взаємодії з читачами та спонуканню їх до поширення інформації, яку продукує ЗМІ.