Вже пів року блогери, аналітики, медіа, інвестори, бізнес та, звісно, споживачі говорять про новий потужний тренд в інтернет-бізнесі та маркетингу в соціальних медіа – спеціалізовані сайти групових покупок/знижок.
Особливість цих сайтів полягає в тому, що купівля товару чи послуги можлива за умови приєднання до угоди наперед визначеної кількості споживачів за досить обмежений проміжок часу. Сайти пропонують, як правило, одну угоду в день на певній території – місто, район.
Така послуга відкриває унікальні маркетингові можливості для малого та середнього бізнесу. Сайти групових знижок дозволяють поєднати значну аудиторію онлайн користувачів та офлайн бізнесу через соціальні медіа. Донести інформацію та запропонувати спробувати новий товар/послугу одразу великій аудиторії споживачів. Тобто поєднано одразу кілька важливих функцій: реклама, семплінг, продаж залишків товарів (чи завантаження вільних людських ресурсів), формування лояльності з боку споживачів.
Для споживачів основною приманкою є знижка, яка часто сягає 70-80%. Звісно, коли перед очима виникає цифра -50% -70%, це в багатьох викликає спокусу натиснути «buy». Проте, щоб отримати товар зі знижкою, потрібно аби приєдналася певна кількість людей.
Локальна прив’язка сервісу дає можливість малому та середньому бізнесу заявити про себе значній кількості людей на обмеженій території. Таку функцію раніше виконувала місцева преса, але навіть в США не так багато популярних щоденних місцевих газет, та й читають їх дедалі менше.
Часто сайти групових покупок називають win-win технологією як для бізнесу, так і для споживачів. Ефективність цього інструменту для бізнесу ми опишемо в одному з наших наступних матеріалів. В цьому ж сконцентруємось на геосоціальному сервісі групових знижок як бізнесі.
Успіх Groupon та лавина нових проектів
Все розпочалося зі стартапу Groupon. В 2007 році його засновник Ендрю Мейсон реалізував ідею онлайн платформи, яка б допомагала людям об’єднуватися та вирішувати спільно важливі соціальні чи суспільні проблеми. Платформа називається The Point.
Згодом у Ендрю Мейсона та його команди виникла ідея використати модель The Point для проекту, який мав згрупувати людей навколо покупок зі значною знижкою. Проект було запущено в листопаді 2008 року.
Успіх сервісу Groupon, продажі якого сягнули понад $0,5 млрд., а вартість компанії оцінюють в $1,5-2 млрд., призвів до лавинного розповсюдження клонів по всьому світу.
Сьогодні кількість інтернет-проектів групових покупок зі знижкою перевищила 200 тільки в США, та наближається до 1000 у світі. В Україні подібних проектів близько десятка. Серед них: Покупон, Купикупон, SuperDeal, Город24, Cheap&Now, Darberry, Biglion та Mojo.
Щоправда варто зазначити, що скопіювати сайт Groupon – це тільки невелика частина бізнес-технології Groupon. Найскладніша частина бізнесу все ж таки знаходиться в офлайні – в пошуку потенційних клієнтів, які зможуть запропонувати дійсно цікаві знижки для користувачів.
Конкуренти не за горами
Безперечно, що Groupon наразі є найвідомішим проектом. Багато експертів вважають, що йому судилося стати в один ряд з eBay та Amazon. Кілька місяців тому компанія залучила $135 млн. (більша частина цієї суми була залучена від російської Digital Sky Technologies). Інвестори вірять, що Groupon є наступним мегахітом, який повинен вистрілити на ринку акцій.
Проте є одна суттєва проблема для Groupon – його бізнес-технологію дуже легко скопіювати, що і роблять сьогодні сотні конкурентів по всьому світу. Доходить до того, що деякі сайти повністю копіюють дизайн та кольори Groupon. Інші ж, наприклад Living Social, теж успішно залучають інвестиції від венчурних фондів, оскільки інвестори впевнені, що на ринку є достатньо місця.
Living Social, якого розглядають в якості одного із основних конкурентів Groupon залучив у 2010 році $44 млн. інвестицій через випуск облігацій для розширення своєї мережі на ринку США. Конкуренція на ринку швидко зростає і це звичайно буде впливати на дохідність бізнесу. Та й потенційні клієнти йтимуть туди, де кращі і цікавіші умови.
Проте у Groupon є й перевага – він першопроходець і найбільш знаний проект, що збільшує його аудиторію користувачів та можливості для ведення переговорів з потенційними клієнтами щодо максимальних знижок.
Ще одна перевага – агресивне розширення бізнесу Groupon. На сьогодні компанія присутня на ринку 150 міст в США та ще близько 100 в десятках інших країн світу. З метою глобального поширення свого бізнесу, Groupon скуповує успішні клони (наприклад у Європі – Citydeal, у Японії та Росії – Qpod та Darberry відповідно).
Groupon продовжує пошук великих і успішних локальних проектів, щоб придбати їх та відповідно розширити свій ринок. Власники локальних проектів теж мають бажання створити хороший та успішний ресурс, який потім захочуть продати тому ж таки Groupon. Не виключено, що Groupon за таких темпів росту зможе стати за кілька років монополістом на ринку, якщо інші проекти не зможуть скласти йому достойної конкуренції.
Успіх Groupon експерти пояснюють тим, що сайт зайняв не заповнену нішу на ринку інтернет-комерції. Компанія взяла таку просту річ як знижка та зробила її популярною за рахунок соціалізації. Groupon є яскравим прикладом того як соціальні медіа можуть дати поштовх розвитку бізнесу та появі нових моделей бізнесу в інтернеті.
Groupon заявляє, що понад 35 тис. компаній хочуть попасти на сайт, але тільки у однієї з восьми є така можливість. Оскільки Groupon пропонує тільки одну угоду на день (хоча в деяких містах почав практикувати по кілька угод), то відповідно кількість місць під сонцем на рік обмежена. Крім того, кожна компанія повинна запропонувати значну знижку на свої послуги чи товар. Також пропозиція бізнесу не повинна повторювати інші пропозиції знижок.
Українські сайти ж попалися на тому, що пропонували своїм користувачам угоди на знижку, яку можна було отримати безкоштовно в рамках іншої акції клієнта.
Нові бізнес моделі
Оскільки конкуренція на ринку зростає: з’являються та множаться сайти групових знижок, деякі нові стартапи вирішили піти за іншою бізнес-моделлю і агрегують пропозиції різних сайтів групових знижок з певної локації. Так працює Yipit, який збирає інформацію з більш ніж 130 сайтів групових знижок. Проект DealOn також відкрив біржу OfferEx для сайтів групових знижок та власників бізнесу, які хочуть скористатися цим інструментом.
Зростання конкуренції на ринку сайтів групових знижок змушує нові стартапи та діючих учасників ринку шукати шляхи посилення своїх позицій на ринку. Зокрема, почала зростати пропозиція програмного забезпечення орієнтованого на підприємства для створення власного сервісу групових знижок.
Wildfire розробив додаток для Facebook, що дозволяє створювати власні угоди групових покупок зі знижкою на власній сторінці Facebook, Megachip Technologies пропонує софт для створення угод групових знижок.
Groupon теж намагається не відставати від нових тенденцій на ринку і нещодавно запропонував своїм клієнтам нову послугу Groupon Stores. Ця послуга дозволяє локальному бізнесу створювати сторінки подібні до Facebook-сторінок на яких фани можуть фоловити бізнес та отримувати доступ до групових знижок цього бізнесу. Це дозволить клієнтам створювати власні угоди на групові знижки, уникаючи черги на головну сторінку Groupon. В даному випадку, можемо припустити, що Groupon вирішив розширити свій ринок також і на 7 з 8 клієнтів, що не можуть потрапити на його головну сторінку.
Але чи буде у невеликого, обмеженого в фінансах локального бізнесу достатньо ресурсів та пропозицій, щоб залучити та утримувати користувача на своїй сторінці залишається відкритим. Крім того, нова послуга нівелюватиме особливість та унікальність щоденних угод Groupon на своїй головній сторінці.
На основі успіху Groupon‘а багато хто прогнозує подальший бурхливий розвиток цього сегменту бізнесу. Інші експерти задають слушне питання – скільки є локальних бізнесів, готових знизити вартість своїх послуг на 50% та віддати ще від 30% до 50% свого доходу Groupon і як довго вони готові це робити. На думку експертів-скептиків, для того, щоб Groupon досягнув показника продажів в кілька мільярдів на рік та став на один рівень з Amazon в online-to-offline комерції, потрібні тисячі і тисячі місцевих (локальних) бізнесів з необмеженими можливостями продавати товари та послуги собі в збиток протягом років. Вони вважають, що новий тренд є нічим іншим як привидом нової “dot-com” бульбашки.
Звичайно, що здоровий скептицизм щодо перспектив успішності та прибутковості проектів групових знижок повинен бути. Проте, здається, охочих використати досить ефективний маркетинговий інструмент групових знижок, що дозволяє за відносно невеликі ресурси проінформувати цільову аудиторію про себе та залучити потенційних клієнтів, буде вдосталь.
Pingback: Yahoo! хоче купити Groupon за $4 млрд | Watcher()