Це друга частина матеріалу про розвиток ринку онлайн ігор. В першій його частині можна прочитати про те, які зміни відбулись на ринку за останні 5 років, хто є його головними гравцями, чого хочуть видавці та розробники, і чому саме в соціальні ігри так полюблюять грати люди
Ігри
Головною рисою сучасних соціальних ігор є можливість логінитись через соціальну мережу, використання соціального графу та віртуальні товари/послуги (один з основних елементів монетизації).
Соціальні ігри, як правило, не мають синхронного геймплею (коли кілька гравців повинні одночасно бути в мережі, щоб гра відбулась), не мають довгої ігрової сесії, а ціни на товари дуже низькі. Це не є золотим правилом, але більшість популярних ігор відповідають цим критеріям.
Основна тенденція – модель «Free to Play», а заробіток відбувається за рахунок продажу віртуальних товарів/послуг, які розширюють функціонал чи прискорюють процес гри.
Компанія «6 waves» виділяє «7 соціальних гріхів», завдяки яким ігри в соцмережах активно розвиваються:
Ще рік тому на ринку соціальних ігор домінували ферми, звірі, будівництво курортів – всі ці теми зараз вже на спаді, хоча досі займають провідні позиції в рейтингах. Активно ростуть спортивні ігри, будівництво міст, копання та пошук об‘єктів.
Розробники ігор кажуть про існування моди на окремі жанри ігор, які часто змінюються.
Хоча механіка віральності й стає «розумнішою», та основи її не змінюються з часу перших ферм. Віральність стає більш фановою і має менше ознак нав‘язаності.
За останні два роки ігри стали красивішими, краще анімованими, яскравішими. Художники на сьогодні є найбільш затребуваними людьми в команди розробників.
Росте нішовий хардкор: бігалки, стрілялки, стратегії. Розвитку нішових ігор сприяє також і зміна політики підтримки окремих жанрів з боку соціальних мереж.
Російський видавець i-Jet, пропонує таку типологізацію соціальних ігор:
– Ігри для всіх. Таких ігор небагато, але якщо вона успішна в цьому сегменті, то її аудиторія складає понад 10 мільйонів MAU (місячна аудиторія). На сьогодні в цьому сегменті ферми, мафія та покер. Проблема цього сегменту – ігри набридають за 3-4 місяці.
– Ігри для любителів. Це ігри, в які грають трохи довший час – до 6 міс. На Facebook MAU в районі 3-5 млн. Як правило, мають початок і кінець. Загалом таких успішних ігор – біля 50.
– Ігри для фанатів (нішові ігри). Цей сегмент зараз активно розвивається. Очікується, що фанати гратимуть в гру 1-1,5 роки. Успішна гра, коли в неї 1 млн. MAU. Ігри зорієнтовані на вузьку аудиторію.
Основні методи залучення аудиторії в гру:
– Віральність. Стимулювати гравців до того, щоб вони залучали своїх друзів грати.
– Реклама. На сьогоднішній день це найшвидший, але водночас й найдорожчий метод отримати аудиторію для гри. Ціни на рекламу в соціальних мережах мають тенденцію до росту, тому очікується, що поріг входу теж буде рости.
– Видавець. Видавець, як правило, має свої механізми просування гри, зокрема завдяки доступу до графа гравців в соціальних мережах, свої рекламні можливості.
– Магазини додатків. Цей напрямок не є надійним джерелом отримання аудиторії, але за умови високого рівня сатисфакції з боку гравців і великої кількості позитивних коментарів в магазині – аудиторію можна отримати. Великі видавці мають відпрацьовану систему роботи з коментарями з метою виведення власних ігор в топи, тому й тут вже сьогодні є проблеми з потраплянням на перші позиції ігор незалежних розробників.
Ігрові тренди
– соціальні мережі починають включати в себе все більшу кількість сервісів, які раніше надавались сторонніми додатками. Наприклад, в найбільшій китайській мережі Qzone.qq.com (біля 400 млн. користувачів) по замовчуванню встановлюють ігровий додаток, який пропонує будувати Квартиру чи Сад своєї мрії – ця гра є невід‘ємною частиною мережі
– мультиплатформеність: щоб вижити, треба випускати ігри для різних платформ (в т.ч. мобільні Android, iOS). Портування ігор для різних платформ – зараз питання виживання. Вже на етапі розробки радять задумуватись про те, що гру в майбутньому доведеться портувати на різні платформи. Розповідають історії, коли гра нормально запустилась на Facebook, починала активно набирати аудиторію, і коли прийняли рішення про експансію на інші платформи, виявилось, що девелоперів давно розпустили, вони в інших проектах
– ріст кількості нішових ігор
– наближення соціальних ігор до повноцінних ММО
– відмирання старих віральних механізмів
– ціни на ігри рухаються до нуля
– перехід на HTML5
– портування ігор на портативні пристрої
Ось так приблизно виглядають сучасні ігри в розумінні компанії i-Jet
А ось так вони будуть виглядати в майбутньому:
Соціальні мережі
Соцігри стали трендом завдяки своєму активному розвитку на Facebook в 2008-2009 роках. Вже в середині 2009 року стало зрозуміло, що цей ринок чекає велике майбутнє.
Facebook є головним майданчиком для соціальних ігор. Зараз половина всіх користувачі цієї соціальної мережі так чи інакше грають в ігри. Тобто загальна геймерська аудиторія цього ресурсу складає 250-300 млн.
Кількість додатків на Facebook стрімко росте:
Але не Фейсбуком єдиним живуть ігри, і не лише Вконтакте та Одноклассники є в Україні/Росії. Є інші соціальні мережі, які також можуть бути цікавими для запуску ігор. В тій же Європі, Facebook поки що є меншим, ніж загальна аудиторія інших соціальних мереж, в яких налічується близько 180 млн. користувачів.
Соціальні мережі зацікавлені в розміщенні в себе ігор, які допомагають утримати аудиторію. Але нові майданчики, які лише починають залучати ігри до себе, не мають повнофункціонального АРІ, на цьому й намагаються зіграти більшість видавців.
Російські соціальні мережі
Наразі, три топові соцмережі, якими користуються Українці, російського походження – Вконтакте, Одноклассники та МойМир@Mail.Ru. Але зважаючи на темпи росту Facebook в Україні, в 2011 році трійка лідерів зазнає суттєвих змін.
Однією з головних особливостей російських соцмереж є домінування локального контенту (мінімальна кількість офіційно локалізованих соцігор), що спричинено надзвичайно високим рівнем піратства.
Аудиторія російських соцмереж:
Додатки та ігри
Частина ігор не використовує АРІ соцмереж. Як правило, це класичні казуальні ігри виконані у флеші, і не передбачають ніяких елементів взаємодії між користувачами та стандартних методів монетизації.
ТОП5 Вконтакте
Агрохолдинг – декомпільована гра з Facebook (100% піаратьска версія гри). Цікаво, що в російських соціальних мережах не просто процвітає піратство, а між самими піратами навіть є боротьба – хто швидше декомпілює гру, що вийшла на Facebook.
ТОП5 Одноклассники
ТОП5 МойМир
В ТОП-5 Мой.Мир всі ігри власного виробництва
Платежі
Найсприятливіші умови для розробників сьогодні пропонує МойМир@Mail.Ru, який взагалі не бере комісію за транзакції. Але це, скоріш за все, тимчасове явище.
Окрім нульової комісії, Mail.Ru ще обіцяє модерацію нових додатків протягом однієї доби та дає безкоштовний пакет реклами (21 млн. показів). Це плата соцмережі за пізнє впровадження ігрової платформи в себе.
Одноклассники теж намагаються наздогнати Вконтакте, і нова команда, яка прийшла на початку цього року, досить активно розвиває ігровий напрямок. Було прийнято кілька важливих рішень – відміна платної реєстрації, запуск мобільної версії, яка давала можливість продовжувати грати в гру не перериваючись і не втрачаючи результатів.
Завдяки відміні платної реєстрації, зросла кількість нових реєстрацій на Одноклассниках:
Локалізація
Локалізація ігор – це не просто переклад. Дуже рідко розробник може своїми силами забезпечити якісну локалізацію гри кількома різними мовами. Це нішовий бізнес, і у світі є кілька великих компаній, основна спеціалізація яких саме локалізація.
Існує кілька базових вимог, про які треба думати ще на стадії проектування гри. Наприклад, передбачати, що довжина слів в різних мовах різна, тому місце для тексту на кнопках повинно бути достатнім. Базові шрифти в грі повинні підтримуватись всіма мовами. Бажано уникати об‘єктів з текстом.
Стандартний час повної локалізації гри може займати 1-2 місяці.
Порада від розробників з досвідом: хочеш бути успішним – розробляй ігри китайською або англійською мовами.
Дитячі соціальні ігри
Ринок ігор для дітей на сьогодні оцінюється в $6 млрд. Цікавий сегмент, але реальні гроші поки що є лише на Заході, а там чималі законодавчі обмеження та відповідальність видавця/розробника гри.
Та видавці з впевненістю дивляться на цей ринок. Наприклад, Олексій Костарєв, керівник i-Jet, повідомив, що його компанія вже пише API для соціальних мереж під ігри дитячої тематики.
Майбутнє ігор в мобілках та планшетах
Гравці хочуть отримати мобільні версії своїх улюблених соціальних ігор, але таку можливість їм поки що мало хто пропонує. Наприклад, найпопулярніша соцгра Farmville лише нещодавно вийшла на iPhone.
Соціальні ігри на мобільних телефонах – сегмент ринку, який буде рости найшвидшими темпами в ближчі роки. Цей сегмент й зараз активно росте, в першу чергу, завдяки іграм на iPhone. Швидко росте й iPad, а також велика кількість пристроїв під управлінням ОС Android.
“Mobile Social Gaming will be largest revenue generator of whole games industry shortly” Ron Czerny, Playphone.
Очікується, що вже в 2012 році люди частіше будуть використовувати телефон для доступу в інтернет, ніж ПК.
Серед наявних на сьогодні ігор, які представлені на мобільних пристроях, існує умовна градація черговості появи ігор на різних платформах. Спершу вони виходять на iPhone – iPad – iPod Touch, далі Android, Brew, J2ME: GSM/CDMA, Maemo, Meego, Symbian^3, Bada (в списку нема WP7, яка лише запустилась нещодавно).
Будемо грати?
Pingback: Як розвивається ринок онлайн ігор (Частина 1) | Watcher()