Два тижні тому на запрошення компанії Яндекс я побував на конференції YAC 2010, і заодно скористався нагодою відвідати головний офіс компанії, розташований у Москві.
Під час поїздки вдалось поспілкуватись з великою кількістю цікавих людей та почути багато корисної інформації. Ну а почну я з вражень про штаб-квартиру російського ІТ-гіганта.
Офіс
Головний офіс Яндекса знаходиться в діловому кварталі «Красная Роза», на місці якого колись була розташована відома на весь Радянський Союз ткацька фабрика ім. Рози Люксембург. Сам район виник ще в XIII столітті – через нього проходила дорога з Москви до Києва.
Тепер там десятки офісів, і один з найбільших – Яндекса. Зовні будівля має футуристичний вигляд і під яскравим осіннім сонцем виглядала особливо прозоро.
Всередині будівлі, в яку нас пустили після невеликого фейс-контролю (слава Богу, від нас не вимагали називати свій пароль від Яндекс-екаунту :), знаходиться сім поверхів, на кожному з яких працюють та інколи відпочивають співробітники Яндекса. Потрапити на кожен з поверхів можна лише за пропуском, який є унікальним для кожного працівника.
Досить цікавою виявилася система нумерації кімнат для переговорів, їх там багато, більше 50. Але кожна має назву, яка є водночас унікальною, і яку можна легко запам’ятати. Наприклад, ви одразу зрозумієте, на якому поверсі знаходитесь: «Седьмая вода на киселе», «Шестая палата», «5 o’clock», тощо. Цікаво, що в кожній з кімнат дотримуються духу, який властивий її назві – в «шостій палаті» відвідувачам буде дуже весело :)
Офіс Яндекса цікавий тим, що в ньому немає одноманітних офісних просторів, щільно усіяних людьми. Там все різнокольорово, свіжо і нестандартно. Я думаю, співробітникам компанії дуже приємно ходити на таку роботу.
Люди
Людей в Яндексі нема. Там одні яндексоїди (так себе називають ті, хто працює в компанії). Яндексоїди полюбляють записувати свої ідеї на дошках, які є в кожному з приміщень. Під час прогулянки офісом я не побачив жодної чистої дошки.
У вільний від роботи час яндексоїди грають в настільний футбол (такий самий встановлено і в київському офісі), теніс, займаються в маленькому фітнес-залі, або ж просто лежать у гамаку, який висить в одній з кімнат.
Станом на 2010 рік у Яндексі працює більше двох тисяч людей, і всього три роки тому їх було удвічі менше. 42% з них – це розробники, а 12% займаються продажами. Інші 46%, певно, керують процесом :)
Статистика
Ось кілька цікавих фактів, про які я дізнався під час відвідин штаб-квартири компанії:
- Зараз Яндекс обслуговує понад 100 мільйонів пошукових запитів щодня. 20% з них здійснюється через полегшену версію сайту, ya.ru
- 85% доходу компанії – контекстна реклама
- Найпопулярнішим сервісом Яндекса (окрім пошуку, звісно) є пошта. В середньому ж, кожен користувач порталу використовує 3 сервіси.
- Щороку кількість серверів Яндекса зростає на 50-60%
- Кількість пошукових факторів, які впливають на результати – понад 500.
- головну сторінку Яндекса в місяць відвідує 3,27 млн українців за даними Gemius за серпень 2010
- віджети вже встановили собі 15% українських користувачів Яндекса
Конференція
В рамках поїздки до офісу Яндекса я також відвідав конференцію Yet Another Conference 2010, яка проходила в той час у Москві. Варто сказати, що YAC 2010 – це найбільша конференція розробників з усього СНД.
Основними темами виступів на YAC 2010 стали високопродуктивні обчислення, пошукові технології, системи тестування, статистики, та real-time відео. Досить назвати компанії, представники яких виступали з докладами, щоб зрозуміти, наскільки серйозним був рівень цієї конференції: ABBYY, Google, Intel, Oracle, Skype, Spirit, SUP, Yahoo! та Яндекс. Їхні презентації можна завантажити у корпоративному блозі Яндекса.
Одним з учасників конференції став робот-автомобіль з встановленою на ньому камерою:
Керівництво Яндекса погодилося відповісти на кілька наших питань, які ми й публікуємо нижче.
– Український офіс Яндекса докладає чимало зусиль для створення адекватного україномовного продукту. Майже всі сервіси дублюються двома мовами. А як ви вважаєте, українська мова має перспективи в інтернеті?
Андрій Себрант, директор з маркетингу сервісів Яндекса:
– Звичайно, має, як і будь-яка інша мова, якою пишуть і розмовляють мільйони людей.
– Раніше активні інтернет-користувачі вранці вставали та бігли до комп’ютера перевіряти електронну пошту. Зараз вони біжать перевіряти статуси в соціальних мережах. Яндекс докладає багато зусиль для того, щоб його яндекс.уа або яндекс.ру стали стартовою сторінкою для користувача. Чи не здається вам, що цей шлях тупиковий?
– Ні, не здається. По-перше, мільйони людей встановлювали Яндекс стартовою сторінкою і тоді, коли, за Вашими словами, люди “бігли перевіряти електронну пошту”. Мабуть, пошта була далеко не єдиним приводом зайти в інтернет, і Яндекс успішно відповідав і продовжує відповідати на інші, не пов’язані з поштою, ранкові невисловлені запитання користувачів. По-друге, для найактивніших користувачів соцмереж Яндекс пропонує інформацію про повідомлення в “будиночку” своєї пошти та можливість встановити на головну сторінку віджет улюбленої соцмережі – наприклад, Вконтакте або Facebook. Таке поєднання загальної інформації на Яндексі з особисто вибраними віджетами| користувачів цілком влаштовує – це підтверджується нашою статистикою відвідуваності головної сторінки та статистикою встановлення віджетів.
– Якщо 5–7 років тому рушійною силою інтернету був пошук, то зараз на перший план виходять соціальні проекти. Той же Гугл із головою поринає в соціальні сервіси. У нього є невдалі спроби, але компанія все ж не здається й активно працює в цьому напрямі. Чи не шкодуєте ви, що так і не запустили власну соціальну мережу? Чи не здається вам, що Яндекс помилився зі своєю стратегією розвитку роки 3–4 тому та не став активно розвивати соціальний веб? Що зараз робиться в компанії у цьому напрямі?
– Обидва твердження: і про зміну “рушійної сили”, і про те, куди “поринає з головою Гугл”, здаються занадто радикальними. Соціальні мережі вирішують не ті ж самі завдання користувача, що й пошук; і тому пошук продовжує успішно зростати в усьому світі. Дедалі ясніше видно, що причин і можливостей для взаємовигідної співпраці між пошуковими системами та соцмережами| більше, ніж передумов для їх жорсткої конкуренції.
Якщо говорити про Гугл, то варто замислитися, чому він, маючи дуже успішну в декількох країнах соціальну мережу Orkut, абсолютно не займається її просуванням на тих ринках, де домінують інші мережі, але з цими мережами різноманітно співпрацює. У соціальному вебі| є дуже багато цінної для пошуку інформації, але сам соціальний веб абсолютно не замінює пошук. І тому зараз Яндекс зайнятий розвитком співпраці з різними соціальними мережами, російськими та глобальними, а не розробкою конкурента для них.
– Як у компанії відбувається процес ухвалення рішення про запуск нових проектів?
– Колегіально, як і більшість інших процесів ухвалення рішень. Необхідною умовою є наявність у Яндексі активного ентузіаста нового проекту: якісні сервіси не робляться просто за наказом або з примусу. Потрібно, щоб команда та її лідер пристрасно мріяли зробити сервіс.
– Нещодавно закінчився строк дії вашого договору про партнерство з ICQ. Цей контракт був для вас важливим чи не дуже? Чим ви керувалися під час підписання контракту, адже, за різними даними, фінансово він був не дуже привабливий (називалися цифри в 100–200 тисяч доларів виручки від реклами)?
– Ми задоволені цією співпрацею. Великий портал – це дуже складна система з масою нелінійних зв’язків між сервісами та продуктами, і пряма фінансова виручка від реклами на сервісі – далеко не єдиний критерій корисності. Але й припинення партнерства не створює нам особливих проблем.
======================================================================
– Чи правда, що кількість нових встановлень Яндекс.Бара зменшилася? Коли люди перестануть його встановлювати?
Дмитро Алексєєв, керівник сервісу Яндекс.Бар:
– Відповідь на перше питання залежить від того, який період року розглядати. Під час літніх відпусток, коли люди від’їжджають з міста, залишаючи роботу та набридлий інтернет, спостерігається загальне зниження активності інтернет-користувачів. Відповідно, кількість встановлень Яндекс.Бара теж зменшується.
З іншого боку, робити висновок про зростання або падіння популярності продукту правильніше на підставі річних тенденцій. У нашому випадку кращим показником є період “повернення трафіку” – вересень, коли люди масово повертаються до роботи. Якщо у вересні аудиторія продукту за кількістю перевищила весняну, отже, є зростання. У цьому плані Яндекс.Бар вже котрий рік демонструє позитивну динаміку та впевнено відновлює аудиторію після сезону відпусток. Цього вересня, наприклад, аудиторія Бара порівняно з весняною збільшилася на 7%, і зростання триває.
Відповідь на друге питання може бути настільки ж риторичною, наскільки і саме питання :)
Яндекс.Бар – продукт для найширшої аудиторії користувачів. Новачки знаходять у ньому панель, що об’єднує безліч зручних інструментів: пошту, фотографії та блоги, погоду та пробки, десяток інших сервісів. Професіонали збирають на одній панелі всі потрібні для роботи інструменти – наприклад, пошук, ТІЦ і відгуки, переклади.
З анонсом платформи, що дає можливість розміщувати на Яндекс.Барі кнопки сторонніх виробників, цінність продукту для користувача ще більше зросла. Тепер на Барі можуть знаходитися кнопки не лише для сервісів Яндекса, але й для будь-яких інших корисних і популярних порталів або сервісів. Уже зараз в Бібліотеці Яндекс.Бара подано більше сорока кнопок і наборів, що не входять у стандартне постачання продукту. Більше половини з них не відносяться до ресурсів Яндекса; більша частина їх зроблена сторонніми розробниками, зацікавленими в якісному трафіку з Бара на свої ресурси та в зручному інструменті для своїх користувачів.
Мені здається, що такий продукт перестануть встановлювати тоді, коли зміниться природа інтернету – зникне необхідність перекладати слова та веб-сторінки, вся інформація буде на виду і без пошуку, а пошту нам замінить передавання тексту відразу в мозок ;).
======================================================================
– Минулого року в Україні проводилися вибори президента. Це якось вплинуло на Яндекс? Більше політичного контенту, більше грошей від реклами?
Сергій Петренко, генеральний директор компанії “Яндекс.Україна”:
– Щодо прибутків від реклами, то ніякого впливу на Яндекс в цьому плані не спостерігалося. Яндекс.Директ приймає до розміщення політичну рекламу відповідно до Закону «Про вибори Президента України», Закону «Про вибори народних депутатів України» тощо. Відповідно до цих законів уся передвиборна агітація, у тому числі й реклама, може фінансуватися лише за рахунок коштів Державного бюджету України або з офіційного передвиборного фонду кандидата в президенти (партії, блоку). У такого фонду має бути один накопичувальний рахунок і відповідальна за нього особа. Відповідно, для розміщення політичної реклами на Яндексі нам треба отримати лист, що реклама оплачена з офіційного передвиборного фонду кандидата за підписом вказаної особи.
Оскільки в більшості випадків офіційний передвиборний фонд не є основним джерелом фінансування передвиборної кампанії, справа до реклами на Яндексі зазвичай не доходить, і цей рік не став винятком. Взагалі, за всю історію Яндекс.Директа в Україні я пам’ятаю лише два випадки розміщення реклами політичних блоків.
Утім, навіть якщо всі кандидати в президенти раптом вирішили б активно рекламуватися в інтернеті, це були б “разові” вкладення грошей, не здатні серйозно вплинути на ринок інтернет-реклами в цілому і на Яндекс зокрема.
Якщо ж говорити про політичний контент, то ми бачили збільшення інтересу користувачів до теми виборів (див., наприклад, огляд пошукових інтересів користувачів Уанета за січень 2010) і намагалися його задовольнити, наприклад, стежили за тим, щоб веб-пошук якісно та якнайшвидше індексував найпопулярніші сайти новин («Українська правда», «Кореспондент» та інші), а також сайт ЦВК. Також було створено віджет для головної сторінки Яндекса, який допомагав стежити за перебігом підрахунку голосів у ЦВК (детальніше про це тут). Ми налагодили частіші оновлення пошукових підказок. Якщо на передвиборному фронті відбувалося щось важливе, що відразу ж починали шукати багато користувачів, відповідна тема швидко з’являлася у списку найпопулярніших запитів.
======================================================================
– Головна сторінка Яндекса дозволяє встановлювати віджети. Скільки користувачів скористалися такою можливістю?
Віра Лейзерович, керівник сервісу Яндекс.Віджети:
– Більше 20% користувачів Яндекса в регіонах і близько 15% користувачів Яндекса з України.
– Яндекс сам розробляє віджети? Якщо так, то за яким принципом визначається потреба в нових віджетах?
Яндекс розробляє віджети тільки для власних сервісів або для сервісів великих партнерів – наприклад, Facebook або Вконтакте. За бажання власник будь-якого сайту сам може створити віджет для Яндекса. Якщо віджет містить регіональний контент, ми пропонуємо взяти участь у регіональній програмі. А щойно віджет набере достатню кількість користувачів, його можна запропонувати для додавання в загальний каталог віджетів Яндекса.
Фото: Сергій Пішковцій і Яндекс