Давно українські політики не тішили нас демонстрацією своїх неабияких знань про інтернет та інтернет технології. Вчора Анатолій Гриценко вирішив написати в своєму блозі статтю про те, що Гроші замінили цензуру, і через маніпуляції в інтернеті створюються загрози планетарного масштабу.
Написати статтю пана Анатолія надихнула ситуація з розливом нафти в Мексиканській затоці. Компанія BP, як один з заходів інформування (чи антикризового піару) вирішила прикупити собі в Google Adwords спонсоровані лінки.
Коли користувач робив пошуковий запит в гуглі зі словами “oil spill” (розлив нафти), на першій позиції він бачив спонсоровані лінки BP. Гриценко прочитав про це статтю в Daily Telegraph і вирішив написати свій гнівний відгук
British Petroleum – це світова транснаціональна корпорація […] Світові пошукові системи Google і Yahoo – також. Вони належать, формально і за ціннісними ознаками, країнам, які займають перший ряд у світовому рейтингу за показниками «свобода слова», «рівень демократії», «захист прав і свобод»…
Тим більш демонстративними і небезпечними за своїми наслідками виглядають оприлюднені в Daily Telegraph маніпуляції в Інтернеті за участю компанії British Petroleum і особливо – світових «інформаційних диспетчерів» Google та Yahoo.
[…] у вказаному випадку за гроші в Інтернеті фактично запроваджується ЦЕНЗУРА. Свідомо спотворюється світовий інформаційний простір, а інформацією цілеспрямовано маніпулюють – за гроші хтось бере на себе право визначати, яку інформацію світ має отримувати, а яку – краще приховати, які події і новини мають стати у ЗМІ headline news, а які – люди побачать як другорядні, або не побачать взагалі.
Якщо далі підемо таким шляхом, то житимемо у штучно створеному і спотвореному інформаційному просторі, знатимемо не про ті події, що відбуваються насправді, а лише про те, що пройде через «фільтр» проплаченої кимось ЦЕНЗУРИ. Ззовні невидимої, але від того – не менш небезпечної.
Навряд чи хтось сьогодні запропонує ефективні і швидкі рішення, тим більше, що мова йде про світову мережу, а значить потрібні міжнародні зусилля. Але маємо (а) усвідомити реальність загрози, щоб потім (б) шукати ефективні рішення.
Я довго не міг збагнути, що ж так сильно налякало/розлютило пана Анатолія. Захищати ВР в мене жодного бажання нема, але розміщення цією компанією реклами в Google назвати цензурою я не можу. Рекламу, яка не суперечить законодавству може розміщувати будь-хто. Той же Гриценко без проблем розміщував свою політичну рекламу під час виборів.
Проблема переляку Гриценка щодо загроз з боку інтернет гігантів скоріш за все криється в його нерозумінні механізму пошукової видачі в Google та супроводження її відповідною рекламою. В російському перекладі, який наводить Гриценко сказано, що «Во вторник при поиске словосочетания “oil spill” (“разлив нефти”) первой ссылкой в результатах стоял сайт BP с подписью: “Узнайте больше о том, как BP помогает решить проблему”».
Певно, пан Гриценко не до кінця зрозумів, про що йдеться мова, і перелякався, що ВР якось змогла домовитись з Google про те, аби її реальний лінк (а не рекламний) видавався першим в пошуковій видачі.
Ось так насправді виглядав спонсорський лінк, який, як всі активні користувачі Google прекрасно знають, виділяється іншим кольором, підписується словами “sponsored links”:
Такий спонсорський лінк може купити не лише ВР, а й сам Гриценко. Головне аби гроші були.