Всеукраїнська рекламна коаліція провела дослідження інтернет медіа ринку України з метою складання рейтингу інтернет медіа агенцій, а також уточнення свого прогнозу щодо обсягу ринку інтернет реклами в цілому.
Результати дослідження виявилися досить несподіваними (в усякому разі про це кажуть у виконавчій дирекції ВРК). При цьому сюрпризи мали як негативне, так і позитивне забарвлення.
Традиційно при складанні своїх рейтингів (наприклад, креативних агенцій за доходами або медіа агенцій та медіа груп відповідно до їх білінгів) ВРК використовує метод експертного опитування.
Цього разу експертами виступили керівники інтернет агенцій, які заявили біллінги своїх компаній, перелічили клієнтів і по-можливості оцінили обороти інших гравців. До експертної групи також увійшли керівники ряду провідних інтернет-майданчиків/ресурсів і деякі представники клієнтів (в їх ролі виступили як безпосередньо маркетинг-менеджери, так і керівники медіа агенцій “широкої спеціалізації”).
На думку самої ВРК, не вдалося скласти повноцінний рейтинг медіа агенцій та проранжувати кожну з них. Потенційно “найпрозоріший” медіа носій поки що в Україні таким не став (нижче наведено кілька тез, що підтверджують це твердження). Тому основним результатом дослідження можна вважати дві таблиці. У першій за абеткою розташовані медіа агенції і перелічені їх основні клієнти. У другій таблиці всі агенції проранжовані за трьома групами відповідно до їх передбачуваних оборотів, а також вказані сумарні обороти по кожній з груп.
Перша таблиця є цікавою лише з точки зору отримання уявлення про основних рекламодавців на інтернет ринку. Хоча треба брати до уваги той факт, що навіть роблячи якусь незначну роботу вартістю $1-2 тис., агенції могли вписати назву цього клієнта в своє портфоліо. Тому ця таблиця викликала найбільше нарікань серед провідних учасників ринку щодо правдивості наданих їхніми конкурентами даних про своїх клієнтів.
Другу таблицю умовно можна вважати груповим рейтингом. Тобто належність агенції до однієї з трьох груп в залежності від експертно визначених оборотів, можна вважати ранжуванням. При оцінці оборотів медіа агенцій ВРК не включала “чисті” продажі будь-яких ресурсів на ексклюзивних умовах (іншими словами, намагалася не змішати в одну корзину сейлз хауз і медіа агенцію). При отриманні цифр опитувані агенції запевняли ВРК, що медіа і продажі вони розділили. ВРК нічого не залишалося як вірити.
Загалом дирекція ВРК охарактеризувала нинішній ринок інтернет реклами таким чином:
1. Практично всі медіа агенції слабо обізнані про стан справ у своїх конкурентів. При цьому агенції схильні перебільшувати свої білінги і явно зменшувати медійні можливості колег по цеху.
В тому, що агенції “надоптимістичні” щодо до себе і навпаки “надскептичні” до конкурентів немає нічого особливого. Аналогічна ситуація виникає при складанні інших рейтингів ВРК. Але у випадку з інтернет ринком все приймає гіпертрофовані форми. Для фахівців інтернет-ринку характерна надмірна безапеляційність власних оцінок, що має навіть трохи комічний ефект при інтеграції їх відповідей.
2. Є відчуття, що якась частина клієнтських бюджетів не доходить до інтернет майданчиків. Що, можливо, свідчить про наявність корумпованих (відкати) схем. Причому на значні суми (“значними” суми можна назвати, враховуючи обсяг інтернет ринку).
3. На відміну від “великих” медіа агенцій, кожна з яких в більшості своїй має повноцінний річний контракт з тим або іншим клієнтом, їх інтернет медіа брати одночасно обслуговують одних і тих же клієнтів, причому в рамках навіть одного медіа сезону. Також набагато частіше, ніж в офф-лайн ринку, медіа агенції користуються послугами один одного. У зв’язку з цим ряд клієнтських бюджетів дублюється, що сильно ускладнює оцінку інтернет медіа ринку в цілому, з одного боку, і розстановку гравців – з іншого.
4. Дослідження показало, що попередні оцінки обсягів інтернет ринку від ВРК, не враховували деяких показників, а саме: рекламних бюджетів, які витрачаються на десятки, якщо не сотні дрібних сайтів, кожний з яких не представляє особливого інтересу з причини малих медіа оборотів, але сумарний показник невеликих ресурсів цілком пристойний і вже порівнянний з дуже великим майданчиком або навіть парою таких. Крім того, в попередні роки було випущено з уваги обсяги реклами, яка розміщувалась не на українських ресурсах (наприклад, однокласники, мейл.ру і т.д.).
Алфавітний список українських інтернет медіа агенцій, керівники яких погодилися повідомити список своїх основних клієнтів:
adPRO
LG, Adidas, Dragon Capital, Henkel, LandRover, Mercedes, Reebok, Renault, Samsung, Siemens, Альфа банк, Воля, Італ моторс, Люксоптика, Фокстрот, Ельдорадо та ін.
AdWork
Lexus, Seat, Лада, АИС банк Форум, Правекс, Life, Євросєть, Panasonic, ЮЗТС, Cosmopolitan, Canon, Delta Medical, Даталюкс, Олімп, Porsche Ukraine, Coca Cola та ін.
Brainberry
МТС, Mitsubishi, Alternet, Xerox, Sony Ericsson, Rehau, Тoshiba, Enmark, Digital Ventures, Knauf та ін.
ITCG
Райффайзен Банк Аваль, Індекс банк, група ТАС, CEB bank, VISA, PZU, AXA, Сократ, Конкорд, ПІО Глобал, Samsung, Olympus, Panasonic, Electrolux, Sony-Ericsson, Everest, ДКТ, Microsoft, Укртелеком, Карія тур, Пегас туристик, Київський Ювелірний Завод, InBew (Stella Artois, Чернігівське), BBH (Carlsberg, Tuborg, Pepsi, Hosten, Славутич, Славутич ICE), Coca-Cola (Coca-Cola, Bern), Colgate-Palmolive (Mennen Speedstick), Philip Morris (Chesterfield), Avon, Mary Kay, Mars (M&M’s, Snickers, Whiskas), B&H (Movies), KLM, British Airways, Lay’s, Puma, Ober Haus (Developer) та ін.
Mediacom
Hewlett-Packard, Winner Avtomotive, Sandora, Henkel, Intalev, Colgate-Palmolive, SEB-bank, Bosch, Dewar’s, ING, Bank, Honda, ventus, Pepsi, Hanner, INTEL, Sibis, Primus-Ukraine,I EDC – MBA, Балтика, Global Marketing, Paritet Auto-Moto, Diamant Bank, Agrokombank, Delfi, Figaro Plus, Turne, TMM, Svit Avto, LQ та ін.
MediaEffect
Toyota (імпортер), KIA (імпортер), ДП “Италавто” (офіційний імпортер Fiat, Alfa Romeo, Lancia), Fujitsu-Siemens, Danone, CLEAR vita ABE, Jaffa, Viva, Telenor, Буковель, Австрійські Авіалінії, VAB group, Астра банк, OTP bank, Клуб «5 елемент», Державна служба зайнятості, Foxtrot, Timotei, Dove та ін.
META ADD
UTEL, УкрСиббанк, Укргазбанк, Укрпромбанк, Банк “Фінанси та кредит”, СЕБ банк, Банк “Кліринговий дім”, Peugeot, Nokia, Nemiroff, Хортиця, PRIME, Мистель, Золота амфора, Кредо-Класік, АСКА, СК “Еталон”, Gillette, ЖК “Голосієво”, Cosmopolitan, Zarina, Євролаб, АІС, Інтертелеком, Alternet, CORAL TRAVEL, Таврійські ігри, Rainbow Tours, Ласпи, Капро, Атлант-М, Уро-Про, Аirwell, AleXX, Ніколь Моторс, Віннер Автомотів, ФрансАвто, ПрагаАвто та ін.
MI 6
Nokia, Toyota, Юг-Контракт, Aerosvit, Фокстрот, Познякижилбуд та ін.
Mouse Internet Media
Атлант-М, МТС, UniCreditBank, Stella Artois, АвтоКапитал (Мерседес), МастерКласс та ін.
Target Media Group Ukraine
УкрАвто, АвтоКапітал, LG Electronics Ukraine, НадраБанк, Winner Imports Ukraine, CA Automotive, Toyota Ukraine, P&G Ukraine, Shell Ukraine, UniCredit Bank, REDI Capital, Seven Hills, Мівіна, Longer, CІPAEN Ukraine, Difo Ukraine та ін.
Інтернет агенція ЕХО
Автосоюз, Ауді Віпос, Microsoft, Cisco, Hewlett-Packard, WimmBillDann, КУА Спарта, MacCoffee, ERSTE bank, Vega, Олімпик-Парк, Loreal, Nestle, Coca-Cola, Голосієво, Новопечерські Липки, Престиж Холл, Neckermann, Ringoo, Українська Страхова Група, SEAT, ROSAVA, Nissan, Webasto, ТРК Україна, Coca-Cola, Sandora, Procter&Gamble (Oral-B), Speak-Up, JTI, Miele, Siemens, Форекс Клуб, Страхові Традиції, Universal Bank, Укргазбанк, ТОЧКА, Укрсоцбанк, ДельтаБанк та ін.
Інтернет Технолоджис
Gillette, Tampax, Motorola, Erste Bank, Jakuzzi, Конти, SEB, Xerox, Intel, WizzAir, SonyEricsson, Colgate-Palmolive, DHL, Pampers, Allways та ін.
Інтернет Експерт
PEOPLEnet, BDF, Форум-Банк, CURTIS, OTP Bank, Millenium Asset Management, Bankophone, Jacuzzi, Herbalis та ін.
Медіапланер
Kyivstar та ін.
НАІР
Телерадіокомпанія “Україна”, ВЕЛЮКС Україна, АБ “БРОКБІЗНЕСБАНК”, Матеря Медика, Автотрейдинг, АНТАЛ-СЕРВИС, Ukranian Development Partners, Стимекс, ВИДИ Автострада та ін.
Оптимум Медіа Україна
Nokian Tyres & Vianor, Zentiva, UkrSibbank, Wrigley, Visa, Nokia Siemens Network, ISN, International Property Expo, McDonald’s, Nissan Motors (brand Infiniti), Hunca, Sony P
Нижче наведено три групи інтернет агенцій у відповідності до їх оціночних медіа білінгів у 2008 році. Цифри без податків:
1-ша група (біллінг кожної з агенцій $1,5-3,5 млн.): META ADD, ITCG, Brainberry, TMGU, AdWork, adPRO
2-га група (біллінг кожної з агенцій $1,0-2,2 млн.): Інтернет агенція ЕХО, Mediacom, MediaEffect, Інтернет Технолоджис, MI6, Оптимум Медіа Україна
3-я група (біллінг кожної з агенцій $0,2-1,2 млн.): НАІР, Інтернет Експерт, Медіапланер, Mouse Internet Media та всі інші.
Сумарний обсяг ринку інтернет реклами: $21 млн. (без податків).
Перша група $12 млн., друга – $6 млн., третя – $3 млн.